Nevěřte všemu, co slyšíte. Tato lež o brzdách vás může zbytečně stát peníze

Všichni vlastníci automobilů a motorových vozidel by si měli pravidelně kontrolovat stav svého vozidla. Je to velmi zásadní věc vedoucí k bezpečné jízdě na silnici. 

Mezi pravidelnou rutinu patří kontrola kapaliny. Množství motorového oleje a brzdící kapaliny jsou věci, které by měly každého řidiče zajímat. Kontrolky, které stav těchto položek signalizují, má již mnoho moderních aut. Tuto údržbu zvládne každý, ale může ji za vás také provést automechanik při pravidelné kontrole.

Světla jsou povinností nejen v noci, ale i přes den. Každý řidič pozná prasklou žárovku, ale diagnostika zjistí takové detaily, jako zda světla svítí správně a neoslňují ostatní řidiče. Další nutností je akumulátor. Autobaterii je třeba zkontrolovat v autoservisu, kde zjistíte, jestli je třeba baterii dobít či rovnou vyměnit.

žena v autě
Kontrola auta je důležitá. Zdroj: Shutterstock

Doporučuje se kontrolovat taktéž klimatizaci, a to alespoň jednou ročně. Je třeba dbát na těsnost a funkčnost, vyčistit ji. Ideálně při servisní prohlídce. U stěračů a ostřikovačů je důležitá přilnavost. V gumových lištách mohou vzniknout i trhlinky. Proto nenechávejte kontrolu až na dobu, kdy vznikne problém, ale dbejte o pravidelnou údržbu preventivně.

Nezapomínejte ani na diagnostiku. I přesto, že dnešní automobily již zásadní chybu hlásí rozsvícením oranžové či červené kontrolky. Tento šikovný přístroj zjistí základní údaje o stavu vozidla a zda je vše v pořádku. V autoservisu si navíc můžete nechat udělat výpis paměti závad.

Také pneumatiky je nutno kontrolovat pravidelně. Nejen tlak, ale i hloubku dezénu. Ta je v Česku stanovena na minimálně 1,6 mm. A to jak na letní, tak i zimní vzorek.

Do povinné výbavy patří lékárnička, která má omezenou dobu použití. Za prošlou autolékárničku můžete v České republice dostat pokutu až 2 000 Kč. Dále dbejte na technickou kontrolu. Na známce SPZ zjistíte, zda máte technickou v pořádku či už vypršela platnost.  

Důležité jsou i brzdy a podvozek. Tuto kontrolu nechte profesionálům. Brzdy mohou být znečištěné a podvozek narušen například posypovou solí na cestách. O brzdách však existují i mýty. A my si jich pár představíme.

přechod pro chodce
Používání brzd je každodenní rutinou na silnici. Zdroj: Shutterstock

Mýty a pravdy o brzdách

Automobilové brzdy jsou nezbytné. Jejich správnou funkcí u zpomalení a zastavení můžeme zabránit mnoha nehodám. 

Brzdy aut se nemají umývat

To, že se brzdy mohou mytím poškodit, je falešný mýtus. Při mytí brzd sice může vytékat tmavá voda, ale neznamená to nic špatného. Jde jen o částice vznikající při tření tablety.

Při rychlé jízdě se brzdy rychle opotřebují

Na opotřebení brzd nemá vliv rychlá jízda, ale častější brzdění s větší intenzitou. Rychlá jízda sice ovlivnit časté brzdění může, není však hlavním faktorem problému s opotřebovanými brzdami.

Poškození brzd je vždy doprovázeno hlukem

I když například skřípání může znamenat, že jsou opotřebené brzdové destičky, neznamená to, že všechny zvuky znamenají poškození brzd. Například vrzající zvuky mohou vydávat brzdy, které jsou mokré. Ale to je jen dočasné a v tomto případě nejde o poškození.

Na problém s brzdami mohou upozornit i neobvyklé vibrace na brzdovém pedálu či špatná brzdná dráha. Ne vždy proto na problém upozorňuje hluk. 

Brzdy způsobují rakovinu

Materiál jako azbest je sice spojen s rizikem onemocnění rakovinou plic, ale v dnešní době se již tento materiál pro výrobu brzdových destiček nepoužívá. Od roku 2002 je používání azbestu při výrobě totiž zakázáno v mnoha zemích světa.

Z tohoto důvodu se v současnosti nepoužívají ani druhy materiálů jako keramika, kovy, kompozity a uhlíková vlákna. V současné době se dokonce pracuje na odstranění azbestu z okolí lidských obydlí. Je proto důležité si všechny informace ověřovat, aby se nestalo, že naletíte na nějaký mýtus.  

Zdroj: hse.gov.uk, garaz.cz, auto.cz, autoforum.cz