Modla Čechů, Škoda Octavia kombi. Jaká je její historie?

Přidat na Seznam.cz

Práce na vývoji budoucího modelu Škoda Octavia začaly již v roce 1992, krátce po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. První studie vycházely z třetí generace VW Golf, ale brzy padlo rozhodnutí vybavit novou vlajkovou loď z Mladé Boleslavi nejmodernější koncernovou technikou. Škoda tak jako první ze sesterských značek představila vůz založený na zcela nové podvozkové platformě A4.

Prostor pro budoucnost

Škoda Octavia Liftback, navržená v digitálním CADu, byla veřejnosti představena 4. dubna 1996. Nadčasově elegantní design byl dílem týmu designérů pod vedením Dirka van Braeckela.

Standardní Octavia liftback měla překvapivě prostorný a praktický zavazadlový prostor, který předčil i vozy o třídu vyšší. Frankfurtský autosalon 1997 pak dal nahlédnout do ještě slibnější budoucnosti designovou studií Octavia Combi. Mimochodem, tento fialový exponát, jeden z milníků v historii značky, se dochoval v depozitáři Škoda muzea v Mladé Boleslavi.

Maximalistické požadavky české automobilky na nový model znamenaly mimo jiné masivní investice do technologií pro efektivní sériovou výrobu. Výsledkem byla výstavba nové části výrobního komplexu v Mladé Boleslavi. Důležitou součástí závodu se stala svařovna s plánovanou denní kapacitou stovek karoserií při třísměnném pracovním režimu. V únoru 1998 zde byla zahájena sériová výroba vozu Škoda Octavia Combi. Boční část karoserie, vyrobená z jednoho kusu hlubokotažného plechu, vznikala na největším lisovacím stroji v závodě. Samotná lisovací forma vážila úctyhodných 63 tun, přesto pracovala s přesností na desetinu milimetru.

Nová generace

Oficiální světová premiéra modelu OCTAVIA COMBI se uskutečnila 5. března 1998 na autosalonu v Ženevě a první zákazníci dostali klíčky od vozu v květnu. Čtyři a půl metru dlouhé kombi mělo rozvor 2 512 mm, bylo o šest milimetrů delší a o 26 mm vyšší a, v závislosti na modelu, jen o 15 až 30 kg těžší. Největší pozornost přitahovala elegantně řešená záď vozu, která nabízela dostatek prostoru pro zavazadla: 548 až 1512 litrů.

V prvním roce se verze kombi podílela na celkovém prodeji modelu Octavia 15 %, v následujícím roce 36,7 % a v roce 2001 dokonce 40,5 %. Již v říjnu 1998 začaly některé z nich sjíždět z nové linky ve Vrchlabí, kde právě končila výroba menšího modelu Felicia.

Sedm let po svém debutu, 25. září 2004, se Octavia Combi dočkala nástupce. Třetí novodobá generace se poprvé objevila 7. března 2013 a současná čtvrtá generace 11. listopadu 2019.

Zdroj: skoda-storyboard.com