Legendární Volkswagen Golf oslavil své padesáté narozeniny. Za ty roky se prodalo 37 milionů kusů

Přidat na Seznam.cz

Volkswagen Golf byl nejprodávanější legendou všech dob a nejoblíbenějšímu evropskému automobilu bylo 50 let. Dne 29. března 1974 byla v německém Wolfsburgu zahájena sériová výroba modelu Golf Mk1. Od té doby se prodalo více než 37 milionů kusů. Informuje o tom portál Motor1.

Výroba prvního předchůdce byla zrušena

Náhrada za Brouka se původně objevila na konci 60. let, kdy Porsche vyvinulo prototyp EA 266. Vzniklo více než 50 vozů, ale projekt byl nakonec v říjnu 1971 zrušen. Proslýchá se, že se do kabiny dostávaly výpary. Nejen to, ale vůz byl údajně poměrně hlučný a také nestabilní na mokré vozovce.

Je pravděpodobné, že by jeho stavba byla příliš drahá, takže vůz byl sešrotován. Navíc vypadalo neohrabaně a vzhledem k těžko přístupnému umístění motoru by jeho oprava byla nepříjemná. VW uvádí, že z více než 50 vozů, které Porsche vyrobilo na přelomu 60. a 70. let, se jich dochovala jen hrstka.

Další prototyp byl vyroben jen jeden

Přibližně ve stejné době se ve Wolfsburgu začal konstruovat model EA 276 s pohonem předních kol a motorem vpředu. Byl vyroben pouze jeden prototyp, ale ani ten nebyl plně funkční.

Skutečným modelem byl EA 337

Skutečným Golfem byl model EA 337, jehož autorem nebyl nikdo jiný než Giorgetto Giugiaro z Italdesignu. Sériový model přešel z hranatých světlometů na kulaté, zatímco směrovky se přesunuly z blatníků do předního nárazníku. Kromě toho kliky dveří Golfu Mk1 vyčnívají z karoserie, zatímco u modelu EA 337 jsou v jedné rovině s karoserií. Čelní sklo Golfu není tak ploché jako u prototypu.

Co se týče názvu vozu Golf, pochází z německého výrazu pro oceánský proud ,,Gulf Stream.“ O 50 let později VW stále používá tuto ikonickou přezdívku pro osmou generaci svého kompaktního vozu. Duo hatchback/kombi nedávno prošlo faceliftem v polovině cyklu a v prodeji zůstane ještě několik let, než jeho místo v nabídce zaujme plně elektrický Golf Mk9.

Zdroj: Motor1