Lada vyrábí SUV. Od legendární Nivy se však výrazně odlišuje, bude vypadat takto
Letos v létě chystá Lada veřejnosti představit nové SUV, díky kterému se má ruská automobilka v plánu udržet na automobilovém trhu. Vůz postavený na platformě Lady Vesta by měl konkurovat především Dacii Duster. Potencionální kupce zaujme atraktivní cenou i vylepšeným designem oproti předchozím modelům značky.
Co už o SUV od Lady víme, je, že se bude jednat o vůz s délkou okolo 4,4 metru. To jej zařadí do kategorie kompaktních SUV, kam patří právě i populární Dacia Duster, která je největším konkurentem. Design vozu byl podle ředitele prodeje AvtoVAZu Dmitrije Kostromina již schválený, avšak veřejnosti zatím blíže nespecifikovaný.
Prý ale bude vůz výrazně odlišný od legendární Nivy. Těšit se v následujících měsících můžeme nejen na nové SUV, ale na jaře také na Ladu Iskru a následně se spustí prodej modelu Niva Sport.

Podle dostupných informací budou výbavě dominovat komponenty pocházející z Číny, včetně panoramatické střechy a propojených zadních světel. Na rozdíl od starších modelů má novinka cílit i na zákazníky hledající větší komfort. Bezproblémově zvládnout jízdu by mělo Lada SUV ve městě i v náročnějším terénu.
Chybět nebude pohon všech kol
Jak u vozů automobilky Lada bývá zvykem, i chystané SUV bude mít pohon na všechna čtyři kola. Pod kapotou najdeme přeplňovaný motor 1,5 litru s výkonem 150 koní, který také pochází z Číny. Kombinovat se bude s automatickou převodovkou typu CVT.
Podle ruských médií by cena vozu měla začínat na příznivých 2 milionech rublů, což odpovídá zhruba 469 tisícům korun. Stejně jako výbava, ani finální cena ještě nebyla definitivně představená. Oficiálně by měl být vůz představený na letním ekonomickém fóru v Petrohradu. Sériová výroba a prodej by se však měly zahájit až v roce 2026. Díky tomu bude mít automobilka čas doladit nedostatky a zajistit si své čestné místo na trhu.
Nejznámější ruská automobilka
V roce 1966 došlo v ruském městě Toljatti ke vzniku největší ruské automobilky, která dominuje zejména východnímu trhu. Společnost nesoucí jméno AvtoVAZ se však do povědomí společnosti dostala především díky vozům s označením Lada. Od svého vzniku automobilka vyrobila více než 30 milionů vozů a od roku 2008 do roku 2022 dokonce spolupracovala s Renaultem.
„Značka Lada bude nadále základem nabídky aliance v Rusku, teprve další v pořadí budou značky Datsun, Renault a Nissan. Je to logické, protože je to historicky nejdůležitější značka v Rusku a navíc je její výrobní program významně přizpůsobený požadavkům tamních zákazníků,“ cituje iDNES.cz slova českého manažera Jana Ptáčka.
„V roce 2016 Lada vyvezla z Ruska celkem asi 18 000 aut, z toho většina byla export do zemí sousedících s Ruskem. Z toho je vidět, že čísla prodejů jinde jsou v současnosti opravdu velmi nízká. Doma v Rusku jsme prodali více než 260 000 aut,“ dodává v rozhovoru pro iDNES.cz Jan Ptáček. Právě nové SUV může být modelem, kterému se podaří cestu probojovat i na českem trhu.
Jeden z nejdéle vyráběných automobilů na světě
Legendární model Lada Niva, uvedený na trh v roce 1977, je jedním z nejdéle vyráběných automobilů na světě. Dodnes se mezi terénními automobily těší velké oblibě. Bazarové vozy lze zakoupit již za pár desítek tisíc korun. Nová modelová řada SUV, která má být uvedená na trh v roce 2026, slibuje konkurenceschopnou cenu a promyšlený design.

Právě ikonicky model Niva byl jedním z prvních SUV na světě. V Rusku se každoročně vyrobí kolem 30 000 kusů. Zákazníci si chváli jak nízkou cenu, tak dlouhou životnost vozu a přijatelné provozní náklady.
„Nivu používali hasiči, expediční cestovatelé, lékaři, lesníci…něco se zde našlo zkrátka úplně pro každého. Jednou z variant byl i Chevrolet Niva. Ačkoliv se od původní Nivy změnil téměř k nepoznání, mechanika včetně motoru a zbytku pohonného ústrojí zůstala stále stejná,“ uvádí deník.cz
Zdroje: autoforum.cz, zpravy.aktualne.cz, auto.cz, idnes.cz, denik.cz