Kupujeme motorku do 30 tisíc. Jakou vybrat?

Přidat na Seznam.cz

Počet motocyklů na českých silnicích již nějakou dobu exponenciálně roste. Velký podíl na tom mají skútry a mopedy všeho druhu, které lze řídit s řidičským oprávněním skupiny B do objemu 125 ccm. Ale je to stále motorka? Podle zarytých motorkářů ne, jak píše server Auto Bild. Pokud plánujete nákup prvního motocyklu a nechcete za něj moc utratit, čtěte dál. Víme, jaký pořídit.

Honda CB 500

Při hledání prvního motocyklu se vyplatí hledat modely s řadou pozitivních názorů od mechaniků i samotných uživatelů. Jednou z ikon je dnes již kultovní Honda CB 500. Motocykl se prodával v letech 1993 až 2003. První tři roky probíhala výroba v Japonsku, poté byla přesunuta do Itálie.

Do nekomplikovaného ocelového rámu byl instalován osvědčený recept: dvouválcový motor o objemu 500 cm3 dosahoval výkonu 57 k a 48 Nm. Výkon se přenáší na zadní kolo prostřednictvím řetězu a šestistupňové převodovky.

CB500 je motocykl, který podává výkon rovnoměrně a bez divokých skoků. Navíc je motor mimořádně odolný ? Najeté kilometry přesahující 100 tisíc kilometrů při odpovídajícím servisu na něm nejsou znát. Oblíbená cibule zrychlí na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 190 km/h.

Suzuki GS 500

Přímý tržní konkurent Hondy CB 500 byl v showroomech nabízen v letech 1989-2004. Během 15 let výroby prošel mnoha drobnými modernizacemi, během nichž se systematicky zbavoval dětských nemocí. Stejně jako u jeho konkurenta byl i zde použit nekomplikovaný spodní rám, kde pevné tovární svary vydrží mnoho let. Samozřejmě bychom se měli vyvarovat nehod.

Analogové hodiny jsou umístěny za kulatou lampou, případně mohou být stíněny krytem. Na sedadle budeme cestovat relativně pohodlně i se spolujezdcem. Suzuki používá jako zdroj hnací síly vidlicový dvouválcový motor o objemu 500 ccm a výkonu 46 koní. Drobné výhrady můžeme mít pouze k šestistupňové převodovce. Dobře udržované jednotky ujedou bez problémů úctyhodný počet kilometrů a spotřebují v průměru kolem 5,5 litru. Suzuki zrychlí na 100 km/h za 6 sekund a dosáhne rychlosti 173 km/h.

Kawasaki ER-5

Ve stejné době jako Honda a Suzuki nabízela levný motocykl také Kawasaki. Model ER-5 byl uveden na trh v roce 1997 (k dispozici byl do roku 2006, kdy byl představen jeho nástupce ER6). Konstrukční zásady byly téměř totožné – jednoduchá konstrukce pro tichý provoz a nízké výrobní náklady. Klasická přední vidlice zajišťovala nepřetržitý kontakt kola s vozovkou, stejně jako dva pružicí prvky na zadním kole. Kulaté analogové hodiny jsou velmi dobře čitelné a poloze řidiče není co vytknout.

Se spolujezdcem za zády je to méně pohodlné. V této konfiguraci začíná motor zjevně postrádat výkon. K dispozici je řadový dvouválec o objemu 500 cm3 a výkonu 59 koní, který zajišťuje dobrou flexibilitu a dynamiku při samostatném cestování. Kawasaki zrychlí na 100 km/h za 6 sekund a dosáhne maximální rychlosti 185 km/h.

Yamaha XJ 600

I přes svůj pokročilý věk je Yamaha XJ 600 stále zajímavou volbou. Tento model se prodával od roku 1991. Během dlouhých let výroby výrobce neustále zaváděl drobné úpravy. Vysoká pohotovostní hmotnost a dostatečně silné srdce dělají z modelu XJ600 rozeného cestovatele. Cestování na dlouhé vzdálenosti ve dvou je čistá radost. Čtyřválcový motor o objemu 600 cm3 má výkon 61 koní. Ručička rychloměru se zastaví na 180 km/h.

Suzuki GSF 600 Bandit

V 90. letech minulého století spolu trojice japonských výrobců motocyklů neustále bojovala o každého zákazníka. Každý rok byly v motorkářských showroomech představeny žhavé novinky. Ve třídě motocyklů vhodných jak do města, tak na dlouhé vzdálenosti a rozpustilou zábavu na horských silnicích byl jedním z prvních Suzuki GSF 600. Starý dobrý Bandit měl teoreticky všechny tyto vlastnosti, navíc podpořené dokonale osvědčenou mechanikou. Poměrně široká škála nastavení podvozku hovoří jen ve prospěch divokého Suzuki.

Do ocelového rámu byl instalován agregát o objemu 600 cm3 a výkonu 78 koní. Motor má 54 Nm, elektrický startér a dobrou pružnost. Spotřebuje také hodně paliva 7-9 litrů ve městě. Existovaly i výkonnější verze se vstřikováním paliva, ale rozpočet 30 tisíc Kč už nemusí stačit. Přesto dokáže 220kilogramový Japonec zahanbit nejeden sportovní vůz na silnici. Na stovku zrychlí za 4,2 sekundy, na 160 km/h za 10,7 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 200 km/h.

Zdroj: autobild.de