Konec taxíků v Česku. Klasické vozy mají v roce 2025 své hodiny téměř sečteny
Budoucnost je tady, chtělo by se říci. Rok 2025 bude totiž rokem, kdy se naplno začnou po světě rozmáhat taxíky bez řidiče, tedy robotaxi. Můžeme se na ně těšit konečně už i u nás?
Taxikáři u nás nemají právě tu nejlepší pověst. Mnozí z nás mají negativní zkušenost, když nás taxikáři podvedli, úmyslně natáhli účet, nebo jeli schválně delší trasou. Někteří zákazníci také nejsou právě dvakrát nadšení, pokud si chce řidič povídat, protože jsou introvertního založení, nebo zkrátka nemají na klábosení chuť. Právě pro takové pasažéry by mohlo být ideální řešení, pokud bude k dispozici taková technologie, která je zaveze, kam si budou přát, přitom bez lidské přítomnosti.

Robotaxíky – novinka, která se chytla
Právě to je dnes již v několika městech ve Spojených státech a také v Číně již možné. Tzv. robotaxíky zde již nikdo nepovažuje za nějaký výstřelek, ale slouží k naprosto běžné přepravě. Robotaxík si lze přivolat pomocí mobilní aplikace stejně jako například auto Uberu, do aplikace se také navolí, kam chce cestující jet.
Robotaxi, které vypadá podobně jako jiné běžné moderní vozidlo, pouze nemá řidiče, dojede na místo a pasažér se pohodlně usadí do vozidla. Zde má k dispozici displej, s vozidlem může komunikovat také hlasovými povely. Vozidlo ho zaveze na místo určení, zákazník vystoupí a platba se strhne z jeho platební karty, jako je tomu například u Uberu. Vše proběhne zcela automaticky a bez zásahu člověka a styku s ním.
S plně autonomním řízením
Pro rozvoj robotaxíku je prvořadá možnost plně autonomního řízení. Robotaxíky jsou vozidla nejvyššího stupně autonomie, což je vozidlo, které umožňuje provoz zcela nezávislý na lidském řidiči, dokonce bez ovládacích prvků pro člověka. Tato vozidla disponují pokročilými technologiemi, které dokáží odhadnout orientaci v prostoru, dále pak to, kde se kolem něj nacházejí další účastníci silničního provozu, i když jsou v pohybu.

Například díky technologii lidar pak tato vozidla dokáží odhadnout vzdálenost a do jiných prvků na silnicích nenarazí. Robotaxíky se pohybují v určitém předem zmapovaném prostoru. Tento prostor má své hranice, vozidlo se v něm může pohybovat bezpečně.
Názory lidí na robotaxi jsou různé
„Vzrušující! Jsem nadšený a doufám, že během svého života zažiji konec lidských řidičů. My, lidé, jsme hloupí řidiči,“ sdílí svůj kontroverzní názor na platformě reddit.com uživatel michelevit2. Ne každý je však tak nadšený. Nejčastěji jsou proti autonomním taxíkům právě řidiči, kteří se touto činností také živí. Přirozeně se bojí toho, že ztratí svou práci.
Robotaxi ve Spojených státech a Číně
První robotaxík představila společnost Waymo v roce 2018. Společnost Waymo patří do rodiny Alphabet, kterou založil vynálezce Google Street Views, funkce, která do map od Google přinesla prohlížení ulic a silnic. Robotaxíky se rozjely v Kalifornii, nejnověji získala společnost licenci také v San Franciscu. Nejnověji představil robotaxi věhlasný Elon Musk.
„Velmi aktivní jsou provozovatelé robotaxíků v Číně. Zde je provozuje společnost Baidu a Pony, které operují na ploše 37 kilometrů čtvrtečních. Nejnověji probíhá testování v Hongkongu v oblasti mezinárodního letiště, a to za přítomnosti místního zkušeného řidiče,“ informuje web techcrunch.com.
Šetří peníze i životní prostředí
Výhody robotaxíků jsou jak na straně zákazníků, tak provozovatelů taxislužby. Ti totiž výrazně šetří náklady na zaměstnance, neboť se obejdou bez lidských řidičů. Robotaxíky jsou vždy elektromobily, takže mají velký význam pro snížení emisí v ovzduší. Vzhledem k tomu, že jde o autonomní vozidla, zaručují plynulejší a bezpečnější dopravu. Naopak se musí stále potýkat s jistými výhradami společnosti. Ta totiž ještě není zcela přesvědčena, že jde o dopravu bezpečnou, ačkoliv jízdní statistiky hovoří jasnou řečí.
Na robotaxíky v Česku si musíme ještě počkat. Žádný technologický gigant se do Česka zatím nechystá, aby zde službu spustil, navíc zde stále nemáme uzákoněné autonomní řízení a plně autonomní vozidla na naše silnice nesmí. To by se ale mělo díky novele zákona o silničním provozu změnit a vzhledem k tomu, že jde o trend, zcela jistě se jednou stanou běžnou službou i u nás.
Zdroj: Wikipedia.com, techcrunch.com, cnbc.com