Kombíky vymírají. Jejich prodeje klesají a vede je vůz, který do této třídy téměř nepatří

Přidat na Seznam.cz

Kombi kdysi patřilo k nejoblíbenějším vozům v Evropě. A dnes? Vedle crossoverů a SUV, které v současnosti na starém kontinentu zaujímají téměř polovinu trhu, se tyto praktické modely „krčí v koutě“ s podílem 8,3 % a jejich obliba celosvětově podobně klesá. V roce 2021 se jich celosvětově prodá přibližně 1,6 milionu, což na první pohled nevypadá špatně, ale meziročně jde o 20procentní pokles. Čína je možná překvapivou výjimkou, ale celkově jsme svědky dalšího smutného trendu. Kombíky vymírají a zdá se, že se s tím nedá nic dělat.

Přesto bylo v roce 2019 na celém světě registrováno 2,4 milionu nových vozů kombi. O dva roky později to bylo podle jedné z posledních analýz společnosti JATO Dynamics „jen“ 1,6 milionu.

Evropa je stále nejsilnější baštou těchto vozů. Podařilo se nám odkoupit téměř dvě třetiny produkce, přesněji 64 %, což je zhruba milion kusů a nějaké drobné. Zbytek světa si rozdělil 574 000 vozů. To je sice meziroční nárůst o 4 %, ale poptávka v USA a Kanadě také poklesla o 4 % (v absolutních číslech to je 183 tisíc vozů).

Největší zájem o tyto vozy mají stále Němci, kteří jich z autosalonů vyvezli téměř 400 000. Na druhém místě jsou Spojené státy s přibližně 160 tisíci kusy a na třetím Rusko a bývalé postsovětské republiky s přibližně 140 tisíci kusy. I to může na první pohled vypadat optimisticky, ale v Německu to jde z kopce. Toto číslo představuje pokles o 23 %.

Čína je překvapivým skokanem roku. Celkově si tam zákazníci v roce 2021 koupili „jen“ 107 000 kombíků, ale v tomto případě hovoříme o nárůstu o 36 %. Právě tento posun, pokud se nejedná o ojedinělý „exces“, dává těmto praktickým a užitečným strojům jistou šanci do budoucna. Čína je dnes největším trhem s automobily, a dokud tam budou objednávky stoupat, budou je výrobci vyvíjet i nadále, i když jen pro EU.

Neméně zajímavý je pohled na pořadí jednotlivých modelů. První místo si stále s velkým náskokem drží Subaru Outback, kterého se loni prodalo téměř 200 000 kusů (převážně v USA). Je však třeba dodat, že se nejedná o klasický vůz. Díky zvednutému podvozku, obložení karoserie a stálému pohonu 4×4 by si na něj mohl segment crossoverů snadno dělat nárok a výše zmíněné úpravy jsou hlavním důvodem, proč Outback v USA tak dobře boduje.

Na druhém místě je Toyota Corolla, těsně následovaná Škodou Octavia Combi, které se rovněž podařilo překonat hranici 100 000 kusů. Čtvrtý je Volkswagen Passat, páté BMW řady 3 a za ním Lada Vesta, zbytek první dvacítky se pak pohybuje mezi 50 až 30 tisíci prodanými kusy ročně.

Sečteno a podtrženo, Evropa je stále schopna poskytnout vozu určitý podvozek, což částečně platí i pro USA, ale nepochybně se jedná o vymírající třídu, která velmi rychle ztrácí zákazníky. Proto se nedivte, že váš vytoužený kombík v příští generaci nepřijde a nahradí ho crossover nebo SUV. Přesně tak vypadá současný trend a s výjimkou Outbacku, který už je vlastně polokrosoverem, to může být konec pro jakýkoli jiný model.

Zdroj: jato.com