Když objem nenahradíš aneb malé vozy s velkými motory. Tato doba už se nikdy nevrátí

Přidat na Seznam.cz

Když si řidiči představují kompaktní auta, pravděpodobně si představí vozidla s malými motory, která se vyznačují úsporností a snadným parkováním ve městě. Avšak v minulosti existovala éra, kdy se v kompaktních autech ukrývaly ohromující motory s objemem přes tři litry. Dnes se podíváme na několik těchto raritních vozů, které nabízely výkon a zážitky z jízdy, které se sotva dají překonat.

BMW 130i s řadovým šestiválcem 3.0

Jedním z těchto raritních kompaktů je BMW 130i s motorem 3.0. Toto auto bylo k dispozici s tří- a pětidveřovou karoserií a jeho srdcem byl atmosférický šestiválec, který vyvinul až 265 koní. To znamená, že i dnes patří mezi nejrychlejší kompakty na trhu. S vysokootáčkovou charakteristikou motoru a vynikajícím vyvážením vozu nabízí BMW 130i úžasný zážitek z jízdy.

Audi A3 II 3.2 VR6

Audi A3 druhé generace přineslo kompaktní auto s motorem 3.2 VR6, což byl zážehový šestiválec s výkonem 250 koní. Tento motor byl k dispozici s pohonem všech kol, což přidávalo na stabilitě a výkonu vozu. Ačkoli to nebyl pravý sportovní vůz, Audi A3 3.2 VR6 nabízelo výborné jízdní vlastnosti a působivý zvukový zážitek.

Volkswagen Golf IV a Golf V R32

Fanoušci motorů VR6 nemohou zapomenout na Volkswagen Golf R32. Tento vůz byl vybaven 3.2 VR6 motorem, který vyvinul 241 až 250 koní, a měl pohon všech kol. Golf IV R32 byl jedním z prvních vozů, který nabídl převodovku DSG, což znamenalo rychlé a hladké řazení. Jeho nástupce, Golf V R32, přinesl vylepšený design a stejný skvělý motor, jak píše web PerformanceDrive.

Alfa Romeo 147 GTA

Alfa Romeo 147 GTA byla vzácná a vášnivá volba pro ty, kteří hledali kompaktní auto s motorem 3.2 V6 a výkonem 250 koní. Tento italský model nabízel vynikající jízdní vlastnosti a zvukový zážitek. Dnes jsou ojeté modely 147 GTA sběratelskými kousky a mají cenovky od 250 000 i přes 1 milion korun.

Mercedes SportCoupé/CLC s motorem 3.5 V6

Mercedes SportCoupé (později přejmenovaný na CLC) přinesl do světa kompaktních aut motor 3.5 V6 s výkonem 272 koní. Tento automobil nabízel nejen výkon, ale také manuální převodovku, což bylo v té době neobvyklé. Jeho zvláštní kombinace velikosti motoru a kompaktní karoserie ho činí jedním z unikátních vozů na trhu.

Tyto kompaktní vozy s velkými motory jsou dnes vzácnými sběratelskými kousky, a jejich ceny se pohybují od několika stovek až po miliony korun, v závislosti na stavu a vzácnosti. I když se dnes automobilový průmysl zaměřuje na úsporu paliva a elektromobily, tyto kompakty nám připomínají éru, kdy se objem motoru a výkon považovaly za klíčové faktory pro zážitek z jízdy.

Zdroj: PerformanceDrive