Kdo je zodpovědný za nehodu? Nemusíte sledovat jen rozbitou karoserii, důležité je i to, co se odehrálo
Rozhodování o viníkovi není vždy tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Nestačí jen podívat se, kdo má rozbitý předek a kdo zadek. Rozhodují hlavně okolnosti – kdo porušil pravidla, jak se jednotliví řidiči chovali a co přesně se na místě odehrálo. Podívejme se na nejčastější scénáře a na to, jak se v nich odpovědnost obvykle posuzuje.
Dopravní nehoda dokáže zkomplikovat den i v případě, že šlo jen o lehké ťuknutí. Okamžitě se začnou vynořovat otázky: Kdo za to může? Budu to platit já, nebo pojišťovna viníka? Co když jsem do někoho narazil jen proto, že do mě zezadu někdo strčil?
Narazil jsem do někoho zezadu. Jsem automaticky viníkem?
Ve většině situací bohužel ano. Zákon říká, že řidič má vždycky držet dostatečný odstup – takový, aby stihl včas zastavit, i kdyby auto před ním náhle zpomalilo. Takže i když vám připadá, že řidič před vámi dupnul na brzdu bezdůvodně, a vy jste do něj narazili, odpovědnost většinou padne na vás.
Výjimka může nastat, pokud řidič před vámi:
- náhle zastavil bez zjevného důvodu (např. mimo obec bez překážky nebo nebezpečí),
- couval do vás (např. při couvání z křižovatky),
- jel bez světel a nebyl vidět.
V takových případech se může odpovědnost posoudit jinak – ale budete muset tvrzení doložit, například kamerovým záznamem nebo výpovědí svědka.
Někdo narazil do mě zezadu a já pak vrazil do dalšího auta. Budu to platit?
Tato situace je častá v městském provozu nebo na dálnici: auto A narazí do B, a to posune do C. Pokud jste byli autem B, které bylo v klidu nebo jelo předpisově, a někdo do vás narazil, nenesete odpovědnost za škodu na autě C. Důležité ale je, dokázat pořadí nárazů. Policie zkoumá stopy na silnici, poškození vozidel a případně výpovědi svědků.
Pokud ale mezi nárazy byla časová prodleva nebo jste nestáli, ale jeli těsně za autem C a nebyli jste schopni včas zareagovat, můžete nést spoluodpovědnost za druhý náraz.
Někdo mi vjel z vedlejší silnice a já do něj narazil – jsem viník?
V tomto případě záleží na tom, kdo měl přednost. Obecně platí:
- Na hlavní silnici máte přednost, pokud není značkou určeno jinak.
- Na kruhovém objezdu mají přednost vozidla, která se už v něm nacházejí (opět pokud není dopravním značením určeno jinak).
Typické chyby řidičů:
- Vjíždějí z vedlejší bez rozhlédnutí.
- Předpokládají, že druhý zpomalí.
- Nezastaví na značce „STOP“.
Pokud máte poškozený předek a druhý řidič bok, neznamená to ještě, že jste viníkem. Klíčové je, kdo porušil přednostní pravidlo.
Přejíždění mezi pruhy – kdo má přednost?
Když přejíždíte do jiného pruhu, musíte dát přednost autům, která už v něm jedou. Pokud tedy:
- přejíždíte z pravého do levého a narazíte do auta, které už v levém jede – nesete odpovědnost vy,
- vjede vám někdo do pruhu bez varování – odpovědnost je na jeho straně.
Důsledně používejte blinkry a věnujte pozornost mrtvému úhlu. Při nehodě v hustém provozu často rozhoduje právě to, kdo přejížděl a kdo jel rovně.

Couvání, parkování a manévrování: viníkem je ten, kdo manévruje
Na parkovištích a v úzkých ulicích vzniká řada nehod při couvání a vyjíždění z parkovacího místa. Zákon hovoří jasně – řidič, který couvá nebo zahajuje jízdu z místa, musí dát přednost všem ostatním. Pokud při couvání narazíte do auta, které jede kolem, nesete odpovědnost.
Podobně pokud při vyjíždění z řady nabouráte do auta, které projíždělo, chyba je na vaší straně – vy jste povinni zajistit, že můžete bezpečně vjet do silnice.
Vina není vždy jen na jedné straně: co je to spoluvina?
V některých případech nesou odpovědnost oba řidiči. Typicky například:
- Jeden nedal přednost, druhý jel nadměrnou rychlostí.
- Jeden přejížděl pruh, druhý mu vjel do cesty bez blinkru.
- Oba řidiči porušili pravidla – jeden jel na červenou, druhý telefonoval.
Policie i pojišťovny mohou rozdělit vinu, například 70 % / 30 %, a podle toho se pak vypočítává náhrada škody. V praxi to ale bývá složité a vyžaduje důkazy.
Co dělat po nehodě, když si nejste jisti, kdo je viníkem?
- Zajistěte bezpečí – odstavte auta, zapněte výstražná světla, postavte trojúhelník.
- Pořiďte fotografie – nejen škod, ale i situace na silnici, dopravního značení apod.
- Sepište záznam o dopravní nehodě – ideálně společně a podepsaný oběma stranami.
- Zavolejte policii, pokud:
- škoda přesáhne 100 000 Kč,
- dojde ke zranění,
- je situace nejasná nebo hrozí spor.
Zdroje: besip.gov.cz, portal.gov.cz, policie.gov.cz, Youtube