Každý český motor bude na odpis. Stačí jediná chyba při tankování v zimě
Mrazivé zimní počasí je výzvou nejen pro silnice, ale také pro vaše auto. Tankování se v zimě navíc řídí trochu jinými pravidly, které je nutné dodržet. V opačném případě totiž můžete motor vašeho auta vážně poškodit. Správný postup při tankování ochrání nejen vozidlo, ale zajistí i jeho bezproblémový provoz.
S příchodem zimy se mění nejen počasí, ale i podmínky na silnicích nebo potřeby našich automobilů. Nízké teploty totiž ovlivňují jejich fungování a naši jízdu. Ať už jde o stav oleje, baterie nebo třeba kvalitu paliva. Příprava vozu na zimu je mnohem obsáhlejší, než pouze přezout pneumatiky z letních na zimní.
V zimě se vyplatí natankovat plnou nádrž
V zimě se tankování plné nádrže vyplatí a není to jen otázkou jistoty a pohodlí, ale především prevence. Nízké teploty totiž v nádrži způsobují kondenzaci, která má samozřejmě více prostoru v nádrži prázdné. Voda, která se do paliva dostane, může následně zamrzat. To způsobuje ucpání palivového filtru nebo dokonce poškození vstřiků.
Kromě toho hrozí i zhoršení kvality samotného paliva. Smíchá-li se totiž s kondenzovanou vodou, naředí se a auto nemusí mít správný výkon nebo předpokládanou spotřebu. Doporučení odborníků je tedy jasné – v zimě udržujte nádrž plnou a po každé delší jízdě ihned natankujte.

Majitelé naftových aut musí palivo dobře vybírat
Zatímco benzín odolává nízkým teplotám poměrně dobře a zvládne i tužší mrazy, u nafty je to přesně naopak. Klasická nafta může začít tuhnout už při -7°C, majitelé naftových aut by se tedy měli na mrazivé počasí dobře připravit.
Ztuhlá nafta totiž způsobuje problémy v palivovém systému, čerpací stanice tak s nástupem zimy nabízejí takzvanou naftu zimní. Zásadní je však tankovat naftu kvalitní.
K nákupu zvolte ověřenou čerpací stanici, u které máte jistotu, že palivo opravdu odpovídá zimním normám. Některé čerpací stanice nabízí dokonce naftu “arktickou”, která zvládne i -32 °C. Ale to je v našich končinách už spíše zbytečné…
U starších naftových vozů věnujte zvláštní pozornost i palivovému filtru. Ten je vhodné nechat těsně před zimou odborně zkontrolovat. Je-li znečištěný, může se zejména v nízkých teplotách výrazně omezit průtok paliva.

Přidejte aditiva
Pokud nejsou teploty nijak extrémní, většinou postačí přidat do nádrže aditiva. Tyto příměsi zlepšují vlastnosti paliva a zajistí jeho stabilní tok i v chladném počasí. Na trhu lze najít různé typy aditiv. Jiné se používají do nafty, jiné do benzínu, některé navíc obsahují další přísady, které navíc chrání vstřiky a podobně.
Použití aditiv je snadné a zvládne to každý řidič. Stačí si přečíst dávkování na obalu plechovky. Odměrka je nejčastěji součástí víčka, díky kterému se navíc aditiva snáze vlévají do nádrže. Poté už jen natankujete palivo. Tento postup zajistí správné promíchání aditiv a pohonných hmot.
Využijte aditiva po celý rok
Tyto přípravky ale neslouží jen jako ochrana před ztuhnutím nafty. Využít je můžete celoročně, protože obsahují i různé antikorozní složky, které chrání před poškozením a vůz má často o něco nižší spotřebu. Šetří se také filtry. Bohužel také u aditiv se názory značně odlišují. Někteří odborníci radí aditiva nepřidávat, jiní naopak aditiva doporučují. Proto se raději poraďte se svým automechanikem.
Zima přináší různé výzvy, kterým se musí řidiči přizpůsobit. Vyzkoušejte naše tipy. Za redakci motorguru.cz přejeme šťastnou cestu!
Zdroje: Wikipedia.org, auto.cz, dumazahrada.cz, autosalon.tv