Každé čtvrté auto z dovozu je bourané. Oficiálně jen každé desáté. Při nákupu je důležitá kontrola
Podle společnosti Cebia byl loni ve třetím čtvrtletí podíl dovezených ojetin a těch, které pochází z českého trhu, půl na půl. U zahraničních mělo každé páté auto původ v Německu. Cebia ale varuje, že část takových vozidel pochází ve skutečnosti z jiné země, a to především ze států jižní Evropy, případně z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu.
Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku než třeba v Řecku nebo Chorvatsku. A když jdou s vozy dělat takové triky, zatajit nehodu je pro nepoctivého prodejce hračka.
Certifikát historii bez nehody nezaručuje
Nespoléhejte se na to, že certifikát, který se vztahuje k nabízenému vozu, vám dá jistotu, že nebyl bouraný. Pokud byl servis proveden někde v garáži, v dohledatelné historii auta se oprava neobjeví. Takže může být nabízeno jako nehavarované. Mediálně známý je případ těžce havarovaného Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R, který po srážce se stromem a plotem zakončil svůj let na střeše chatky. Z vozu na odpis se později stal „výhodný nákup“ s pětihvězdičkovou certifikací. Pochopitelně bez zmínky o tom, že vůz byl před opravou zralý na sešrotování.
Neodborná oprava karoserie může zabíjet
Koupě bouraného ojetého auta nemusí být nutně rizikem. Záleží ale na tom, jaký karambol má za sebou. Nárazy přední částí při nedobrzdění a následné zničení nárazníku a chladiče neznamenají při odborném servisu fatální problém. Pokud je ale poškozen prudkým nárazem pevnostní rám karoserie, zaděláváte si na pořádnou šlamastiku. V takovém případě jsou totiž poničeny deformační části a vozidlo při dalším nárazu nechrání posádku, jak by mělo. V podstatě při neodborné opravě karoserie ztrácí tuhost a tím se stává nebezpečnou pro posádku uvnitř.
Profesionál auto po nehodě pozná
Dobře opravené auto po těžké bouračce nemá laik v podstatě šanci poznat. Ke koupi si můžete vzít odborníka, který problém odhalí, ale ti pochopitelně nerostou na stromech a jejich služby na objednávku mohou být celkem nákladné.
Při nákupu se dá přijít na spoustu nešvarů. Pomocí měřáku tloušťky vrstev se dá odhalit, zda byly některé panely vozu opravovány. Hodně napoví i spáry, pokud jsou příliš velké a nepravidelné, může jít o odbyté spasování při opravě. Dále jsou věci, které mnohý opravář neumí opravit, například parkovací senzory. Proto je dobré stav vozu porovnat s jeho specifikací z výroby.
Přiznaná nehoda u ojetiny výhodou
„Dobře“ bouraný ojetý vůz může být zajímavým zbožím. Ale jen v případě, že znáte přesný rozsah škody a hlavně seznam prací při opravě. Tyto informace se dají u značkových programů pro ojeté vozy snadno vyčíst z protokolu.
Zkrátka, ojetých aut po bouračce se nemusíte automaticky bát v případě, že o nich víte co nejvíc. Pokud s vámi prodejce hraje otevřenou hru, může to pro vás znamenat finanční úsporu a radost z pořízení auta, které vám dobře poslouží.
Zdroj: skoda-storyboard.com, Cebia