Jezdíte často na palivovou rezervu? Vašemu autu tím hrozí ucpání palivového filtru
Řidičů, kteří rádi „ještě kousek dojedou“, i když už na palubní desce zoufale bliká oranžové upozornění, není málo. Možná si říkáte, že když auto pořád jede, nemůže to být tak zlé. Vždyť někdy člověk zkrátka nemá čas nebo náladu zastavit na čerpací stanici. Jenže jízda na rezervu může znamenat nejen nepříjemnosti, ale také slušně drahou opravu.
Palivový filtr není kouzelník
Začněme tím nejčastějším strašákem – palivovým filtrem. Ten je v autě proto, aby zachytil nečistoty v benzínu nebo naftě a zabránil jejich vstupu do motoru. Palivo totiž není nikdy dokonale čisté, a jak roky ubíhají, na dně nádrže se usazují sedimenty, špína, voda i drobné kovové částice.
Když je nádrž plná nebo alespoň z poloviny, palivové čerpadlo nasává „z čistší vrstvy“ paliva. Ale když je nádrž téměř prázdná, čerpadlo může natáhnout právě to nejhorší – dno nádrže, kde se usazuje všechen ten koktejl, který do motoru rozhodně nepatří.

A výsledek? Ucpaný palivový filtr. Ten se následně nedokáže starat o své hlavní poslání – udržet palivo čisté. Pokud zanesete filtr opravdu hodně, přestane jím proudit palivo vůbec a auto může ztrácet výkon, škubat nebo úplně zhasnout.
Nejen filtr, ale i čerpadlo
Další problém? Palivové čerpadlo, ten nenápadný dělník schovaný uvnitř nádrže. Většinu času si tam v klidu bublá v palivu a chladí se právě tou tekutinou, kterou vám pomáhá dopravit k motoru. Jenže když začnete jezdit na skoro prázdnou nádrž, necháváte ho tak trochu „na suchu“. A to ho zrovna dvakrát nepotěší Bez dostatku paliva se totiž přehřívá a dře víc, než by mělo. Čím častěji to uděláte, tím rychleji mu dojdou síly.
Co všechno se může stát?
Tady je stručný výčet problémů, které hrozí, pokud z jízdy na rezervu uděláte zlozvyk:
- Ucpaný palivový filtr, který omezí proudění paliva a zhorší výkon motoru.
- Poškozené palivové čerpadlo v důsledku přehřátí a nadměrného zatížení.
- Zvýšená spotřeba paliva, protože špinavé palivo motor nespaluje efektivně.
- Horší startování auta nebo dokonce úplné zastavení během jízdy.
- Potenciální znečištění vstřikovačů, což může znamenat velmi drahou opravu.
Kromě technických problémů tu máme ještě jeden důležitý aspekt – bezpečnost. Když vám palivo dojde na frekventované silnici, v noci nebo v dešti, nestane se nic hezkého. V lepším případě zůstanete stát na krajnici a budete volat odtah. V horším můžete způsobit nehodu, pokud se vám motor zastaví například při předjíždění nebo v nepřehledné zatáčce.
Kolik paliva je „bezpečně málo“?
Většina aut má rezervu nastavenou na cca 5 až 8 litrů paliva. To znamená, že od momentu, kdy se rozsvítí oranžová kontrolka, můžete ujet ještě 50–80 kilometrů. Ale to není důvod, proč jezdit na doraz. I tato rezerva může být v zimě nebo při jízdě do kopce rychleji pryč.

Doporučení odborníků? Nesjíždějte nádrž pod čtvrtinu. Udržování alespoň 25 % paliva v nádrži chrání nejen čerpadlo a filtr, ale i vaše nervy.
Starší auta nebo ta s větším počtem najetých kilometrů jsou na špínu a usazeniny v nádrži mnohem citlivější. Také auta, která delší dobu stála nebo byla provozována s levnějším nekvalitním palivem, mají často víc nečistot na dně nádrže.
Jistě, v dnešní době, kdy ceny paliv nejsou zrovna přívětivé, má člověk tendenci tankovat spíš „za dvě stovky“ než „plnou“. Ale rozhodně se nevyplatí s nákupem paliva čekat až na poslední kapku. Nejde jen o pohodlí, jde hlavně o motor, peněženku a vaši bezpečnost.
Zdroj: Wikipedia, Autojournal, Autoforum