Japonci se spojili. Rozjeli vývoj vodíkových spalovacích motorů
Společnosti Isuzu, Denso, Toyota, Hino Motors a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) zahájily společný výzkum a vývoj vodíkových spalovacích motorů pro těžká nákladní vozidla. Cílem je najít možnosti budoucího využití spalovacích motorů v rámci uhlíkové neutrality.
V současnosti se pro snižování emisí využívají nejčastěji hybridní vozy, elektromobily nebo auta na vodíkové palivové články. Záleží přitom na energetických podmínkách i požadavcích zákazníků v jednotlivých zemích.
Jednou z dalších možností jsou právě vodíkové spalovací motory. Spalovací motor na vodík od loňského roku využívá například závodní speciál Toyota GR Corolla H2 Concept, který se účastní série Super Taikyu.
Nákladní doprava patří k významným znečišťovatelům ovzduší a zároveň má určitá specifika, která omezují využití některých alternativních pohonů.
Pětice japonských firem se domnívá, že řešením by mohly být právě spalovací motory na vodík. Chtějí proto sdílet technologie a know-how, které v posledních letech v této oblasti nashromáždily.
Toyota je v oblasti využití vodíku v dopravě jednou z nejaktivnějších značek. Vedle modelu Mirai na palivové články a vodíkových spalovacích motorů vyvíjí vodíkové lodě nebo vlaky a zabývá se také vývojem technologií pro výrobu a distribuci vodíku. Využití vodíku testuje rovněž v rámci experimentálního města Woven City, které stojí za areálem Toyoty.
Vodík jako pohonná hmota na nás může působit jako novinka nebo alespoň jako nepříliš prozkoumaný zdroj pohonu, avšak skutečnost, že takové motory existovaly již dávno před nám známými spalovacími agregáty na bázi benzinu nebo nafty, by mohla leckoho překvapit. V roce 1807 navrhl francouzský průkopník Isaac de Rivaz první funkční vůz na vodíkový pohon, píše web Autodoc.cz Vývoj a používání vodíkových motorů pokračovaly i na konci 19. století a následně. Teprve poté, co se na počátku 20. let minulého století definitivně prosadily spalovací motory, zmizely tyto pohonné jednotky z každodenního života lidí.
Zdroj: Autodoc.cz, redakčně upravená tisková zpráva Toyota