MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Většina lidí to ani neví

automat, rady, tipy triky

Zatímco v minulosti byly automatické převodovky luxusem, který si mohli dovolit pouze zákazníci luxusních verzí s vysokým příplatkem, dnes jsou v nižších segmentech téměř samozřejmostí a jejich obliba rychle roste. Stejně jako u všeho má však i jeho použití svá specifika a někdy můžete dokonce poradit, jaký převodový stupeň zvolit. Jak se zachází s automatem?

O výhodách a nevýhodách automatických převodovek již bylo napsáno mnoho, proto se jimi nebudem zabývat, tento článek není ani o popisu jejich různých konstrukcí a podrobném popisu rozdílů mezi dnes používanými automatickými převodovkami, jak uvádí server Brindley. Zaměříme se spíše na základní pravidla používání automatických převodovek a na to, jak s nimi jezdit a neublížit jim. Článek je jednoduchým návodem pro ty, kteří nemají s automatem žádné zkušenosti a stále váhají.

Nejen do města

Automatické převodovky se poprvé objevily v oblastech s vysokou hustotou provozu, tj. v ulicích severoamerických měst, kde kolony aut neustále měnily tempo, zastavovaly a znovu se rozjížděly. Právě zde se projevují silné stránky automatických převodovek, a to komfort jízdy bez nutnosti řazení. S hustotou provozu v Evropě se obliba automatických převodovek postupně dostala i k nám a jejich vývoj pokročil natolik, že se snížily jejich výrobní ceny a postupně si našly cestu i do nižších a levnějších segmentů.

Foto: Markus Winkler / Unsplash

Některé automaty mají navíc z pohledu automobilky jednu obrovskou výhodu – výrobci je mohou při homologačních měřeních nastavit tak, aby byly ještě úspornější než manuální převodovky. A to je v době, kdy se počítá každý gram vyprodukovaného CO2, velmi cenné. To je také důvod, proč z nabídky postupně mizí manuální převodovky a nahrazují je účinné dvouspojkové automaty.

Není automat jako automat

Stručně shrňme, že na trhu se dnes nejčastěji používají tři typy „automatických“ převodovek – klasické automatické převodovky s hydrodynamickými měniči, dvouspojkové převodovky (s mokrou a suchou spojkou) a převodovky CVT. Každá z nich má své výhody a nevýhody, ale obecně platí, že nejtolerantnější jsou vozy s hydrodynamickým měničem, nejméně žravé jsou vozy s dvouspojkovými převodovkami a převodovky CVT jsou nejcitlivější na tahání těžkých přívěsů a jízdu po dálnici. Při rozhodování před koupí nového vozu je však důležitější vědět, že se všechny řídí prakticky stejně.

Foto: Volvo

Nezapomeňte na brzdu

Všechny dnešní automatické převodovky používají stejný vzorec řazení: P pro PARKING, D pro DRIVE, R pro REVERSE a N pro NEUTRAL. Vozy nemají spojkový pedál, takže místo spojky se před přeřazením na „D“ sešlápne brzdový pedál. V nových vozech je další pojistka, která se musí stisknout přímo na řadicí páce. Teprve pak můžeme přesunout volič převodovky z polohy „P“ do polohy „D“, pak už stačí jen přesunout nohu z brzdového na plynový pedál a vůz se rozjede.

U některých dvouspojkových a robotizovaných převodovek si však dávejte pozor, abyste při přechodu z brzdy na plyn necouvali (v závislosti na konkrétní převodovce). Zejména ve spojení se systémy stop-start někdy automobily reagují na sešlápnutí plynového pedálu pomaleji a v některých případech může trvat až dvě sekundy, než se rozjedou. A pokud stojíte na svahu, nebrzděné auto couvne o několik centimetrů. Dávejte pozor, jestli za vámi někdo nejede (například když čekáte na křižovatce).

Foto: Infiniti

Zpátečku a polohu „P“ pouze při stojícím vozidle

Důležité je dodržovat jednu zásadu: před zařazením zpátečky musí vozidlo vždy stát, jinak hrozí poškození převodovky. Řazení mezi „D“ a „R“ při pomalé jízdě lze provádět pouze v nouzových situacích, kdy jste uvízli a potřebujete s vozem pohnout, abyste ho vyřadili z provozu pomocí kinetické energie. Ale opravdu jen v případě nouze, převodovce to neprospívá. Během jízdy se také vyhněte vyřazování na neutrál.

Opětovné zařazení polohy „D“ převodovce neprospívá a může ji poškodit. Jediný okamžik, kdy to můžete udělat, je, když jedete na volnoběh a víte, že zastavujete. Moderní převodovky mohou kvůli úspoře kinetické energie „klouzat“, tj. samy sepnou spojku a zdánlivě přeřadí na neutrál. Hydrodynamické převodovky s měničem a dvouspojkové převodovky to umí, převodovky CVT si obvykle pomáhají spíše řazením.

Foto: VW

Používejte polohu „P“ i parkovací brzdu společně

Je také velmi důležité používat parkovací brzdu, když vozidlo stojí. K zajištění vozidla v klidové poloze se u převodovek obvykle používá výsuvný čep, který byste mohli při řazení za jízdy poškodit. Také nenechávejte vůz v náklonu „opřený“ do převodovky. Před uvolněním brzdového pedálu byste měli nejprve zatáhnout parkovací brzdu.

To jinak platí i pro manuální převodovky, aby nedocházelo k jednostrannému namáhání pružných prvků spojky nebo dvouhmotového setrvačníku. Nejlepším způsobem uvolnění napětí v hnacím ústrojí je po zastavení v náklonu nejprve zařadit N, zatáhnout mechanickou/elektronickou parkovací brzdu, uvolnit provozní brzdu, vůz si „sedne“ na brzdy a pak zařadit P. To je lepší zejména při následném rozjezdu, kdy je možné přeřadit z P do D bez napětí v převodovce.

Foto: 5735465 / Pixabay

Co nedělat s automatickou převodovkou?

  1. Přeřazujte na „P“ pouze při stání vozidla.
  2. Zpátečku zařazujte pouze tehdy, když vozidlo stojí.
  3. Za jízdy zbytečně nevyřazujte na neutrál a zejména nevyřazujte zpět do polohy „D“.
  4. Při parkování použijte parkovací brzdu (pokud je vozidlo zaparkováno ve svahu).

Zdroj: brindley.co.uk

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě

Zdroj

Ukrajinci totálně zamíchali trhem ojetin. Jaké značky nejvíce skupují a za kolik peněz?

Zdroj

Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?


  • Zdroj: VW
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?
  • ZdrojRodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů
  • ZdrojNová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT