Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Většina lidí to ani neví

Přidat na Seznam.cz

Zatímco v minulosti byly automatické převodovky luxusem, který si mohli dovolit pouze zákazníci luxusních verzí s vysokým příplatkem, dnes jsou v nižších segmentech téměř samozřejmostí a jejich obliba rychle roste. Stejně jako u všeho má však i jeho použití svá specifika a někdy můžete dokonce poradit, jaký převodový stupeň zvolit. Jak se zachází s automatem?

O výhodách a nevýhodách automatických převodovek již bylo napsáno mnoho, proto se jimi nebudem zabývat, tento článek není ani o popisu jejich různých konstrukcí a podrobném popisu rozdílů mezi dnes používanými automatickými převodovkami, jak uvádí server Brindley. Zaměříme se spíše na základní pravidla používání automatických převodovek a na to, jak s nimi jezdit a neublížit jim. Článek je jednoduchým návodem pro ty, kteří nemají s automatem žádné zkušenosti a stále váhají.

Nejen do města

Automatické převodovky se poprvé objevily v oblastech s vysokou hustotou provozu, tj. v ulicích severoamerických měst, kde kolony aut neustále měnily tempo, zastavovaly a znovu se rozjížděly. Právě zde se projevují silné stránky automatických převodovek, a to komfort jízdy bez nutnosti řazení. S hustotou provozu v Evropě se obliba automatických převodovek postupně dostala i k nám a jejich vývoj pokročil natolik, že se snížily jejich výrobní ceny a postupně si našly cestu i do nižších a levnějších segmentů.

Některé automaty mají navíc z pohledu automobilky jednu obrovskou výhodu – výrobci je mohou při homologačních měřeních nastavit tak, aby byly ještě úspornější než manuální převodovky. A to je v době, kdy se počítá každý gram vyprodukovaného CO2, velmi cenné. To je také důvod, proč z nabídky postupně mizí manuální převodovky a nahrazují je účinné dvouspojkové automaty.

Není automat jako automat

Stručně shrňme, že na trhu se dnes nejčastěji používají tři typy „automatických“ převodovek – klasické automatické převodovky s hydrodynamickými měniči, dvouspojkové převodovky (s mokrou a suchou spojkou) a převodovky CVT. Každá z nich má své výhody a nevýhody, ale obecně platí, že nejtolerantnější jsou vozy s hydrodynamickým měničem, nejméně žravé jsou vozy s dvouspojkovými převodovkami a převodovky CVT jsou nejcitlivější na tahání těžkých přívěsů a jízdu po dálnici. Při rozhodování před koupí nového vozu je však důležitější vědět, že se všechny řídí prakticky stejně.

Nezapomeňte na brzdu

Všechny dnešní automatické převodovky používají stejný vzorec řazení: P pro PARKING, D pro DRIVE, R pro REVERSE a N pro NEUTRAL. Vozy nemají spojkový pedál, takže místo spojky se před přeřazením na „D“ sešlápne brzdový pedál. V nových vozech je další pojistka, která se musí stisknout přímo na řadicí páce. Teprve pak můžeme přesunout volič převodovky z polohy „P“ do polohy „D“, pak už stačí jen přesunout nohu z brzdového na plynový pedál a vůz se rozjede.

U některých dvouspojkových a robotizovaných převodovek si však dávejte pozor, abyste při přechodu z brzdy na plyn necouvali (v závislosti na konkrétní převodovce). Zejména ve spojení se systémy stop-start někdy automobily reagují na sešlápnutí plynového pedálu pomaleji a v některých případech může trvat až dvě sekundy, než se rozjedou. A pokud stojíte na svahu, nebrzděné auto couvne o několik centimetrů. Dávejte pozor, jestli za vámi někdo nejede (například když čekáte na křižovatce).

Zpátečku a polohu „P“ pouze při stojícím vozidle

Důležité je dodržovat jednu zásadu: před zařazením zpátečky musí vozidlo vždy stát, jinak hrozí poškození převodovky. Řazení mezi „D“ a „R“ při pomalé jízdě lze provádět pouze v nouzových situacích, kdy jste uvízli a potřebujete s vozem pohnout, abyste ho vyřadili z provozu pomocí kinetické energie. Ale opravdu jen v případě nouze, převodovce to neprospívá. Během jízdy se také vyhněte vyřazování na neutrál.

Opětovné zařazení polohy „D“ převodovce neprospívá a může ji poškodit. Jediný okamžik, kdy to můžete udělat, je, když jedete na volnoběh a víte, že zastavujete. Moderní převodovky mohou kvůli úspoře kinetické energie „klouzat“, tj. samy sepnou spojku a zdánlivě přeřadí na neutrál. Hydrodynamické převodovky s měničem a dvouspojkové převodovky to umí, převodovky CVT si obvykle pomáhají spíše řazením.

Používejte polohu „P“ i parkovací brzdu společně

Je také velmi důležité používat parkovací brzdu, když vozidlo stojí. K zajištění vozidla v klidové poloze se u převodovek obvykle používá výsuvný čep, který byste mohli při řazení za jízdy poškodit. Také nenechávejte vůz v náklonu „opřený“ do převodovky. Před uvolněním brzdového pedálu byste měli nejprve zatáhnout parkovací brzdu.

To jinak platí i pro manuální převodovky, aby nedocházelo k jednostrannému namáhání pružných prvků spojky nebo dvouhmotového setrvačníku. Nejlepším způsobem uvolnění napětí v hnacím ústrojí je po zastavení v náklonu nejprve zařadit N, zatáhnout mechanickou/elektronickou parkovací brzdu, uvolnit provozní brzdu, vůz si „sedne“ na brzdy a pak zařadit P. To je lepší zejména při následném rozjezdu, kdy je možné přeřadit z P do D bez napětí v převodovce.

Co nedělat s automatickou převodovkou?

  1. Přeřazujte na „P“ pouze při stání vozidla.
  2. Zpátečku zařazujte pouze tehdy, když vozidlo stojí.
  3. Za jízdy zbytečně nevyřazujte na neutrál a zejména nevyřazujte zpět do polohy „D“.
  4. Při parkování použijte parkovací brzdu (pokud je vozidlo zaparkováno ve svahu).

Zdroj: brindley.co.uk