Jak přežít autoškolu? Důležitá je také psychická příprava
Získání řidičského průkazu je snem mnoha mladých lidí i dospělých, kteří se k řízení dostávají později. To znamená projít nejen teorií a jízdami, ale především psychicky zvládnout nové výzvy – neznámé situace, první kontakt s reálným provozem a tlak z blížící se zkoušky.
Jak se připravit na teoretickou část: Učte se chytře, ne nazpaměť
Teoretická část bývá často brána jako formalita, ale opak je pravdou. Znalost dopravních předpisů, značek, předností nebo chování v krizových situacích je naprostým základem pro bezpečné řízení.
Co pomáhá:
- Online testy – Trénujte pravidelně na etesty2.mdcr.cz, protože přesně tyto testy budete skládat. Po několika desítkách pokusů začnete poznávat „šablony“ otázek.
- Mobilní aplikace – Stáhněte si appku s testy, a učte se třeba i na zastávce při čekání na autobus.
- Učení ve scénářích – Představujte si reálné situace z pohledu řidiče. Např.: „Přijíždím ke křižovatce, zprava jede auto, vlevo tramvaj – kdo má přednost?“
- Skupinové opakování – Pokud máte kamarády v autoškole, zkoušejte se navzájem. Pomáhá to i proti stresu.
Co škodí:
- Slepé memorování bez pochopení.
- Učení na poslední chvíli.
- Podceňování otázek typu „kolik promile je přípustné“ – ano, i ty jednoduché se často pletou.

Praktické jízdy: Strach je normální, ale zvládnutelný
První jízda bývá pro mnohé stresující: neznámé auto, neznámý instruktor, neznámé ulice. Ale stejně jako jste se naučili jezdit na kole, naučíte se i řídit auto – jen to chce čas a cvik.
Tipy z praxe:
- Zeptejte se instruktora dopředu, co vás ten den čeká – předejdete tak nečekaným překvapením.
- Nedívejte se jen těsně před auto – koukejte dál, kam jedete. Pomůže to s včasnými reakcemi.
- Po každé jízdě si zapište chyby a rady, které jste dostali – a klidně se k nim večer vraťte.
- Když si nejste jistí, zpomalte. Lepší zpomalit než udělat chybu z nervozity.
Jednou z nejčastějších chyb začátečníků je nesprávné ovládání spojky – motor se buď dusí, nebo se auto prudce rozjede. V tomto případě pomůže hlavně pravidelný trénink a trpělivost. Mnozí zapomínají sledovat zrcátka a kontrolovat mrtvé úhly, což je v provozu zásadní pro bezpečnost. Častým problémem bývá také odbočování vlevo – řidiči se špatně zařazují do křižovatky nebo nedávají jasně přednost. Dále se objevují chyby při rozjíždění do kopce nebo při parkování. I když se vám to zpočátku nedaří, vyplatí se trénovat a nevzdávat to.
Jak zvládnout stres a nervozitu: Psychika půl úspěchu
Znáte to – vše umíte, ale jakmile si k vám sedne zkušební komisař, ruce se začnou třást a hlava se vyprázdní. Přitom právě klidná hlava vám pomůže udělat správná rozhodnutí v provozu.
Jak na to? Pomáhá hluboké dýchání a soustředění na přítomný okamžik – nemyslete na to, co se stane za pět minut, ale řešte jen to, co se děje právě teď. Zkoušku si zkuste představit jako jednu z běžných jízd s instruktorem – pořád jedete po stejné ulici a ve stejném autě. Důležitý je také spánek a jídlo – nevyspalý a hladový řidič je méně soustředěný a náchylnější k chybám. A rozhodně se neřiďte statistikami autoškoly nebo zkušenostmi ostatních – každý má jiné tempo a jinou cestu k úspěchu.
Čemu se naopak vyhnout? Nesrovnávejte se s ostatními – to, že někdo složil zkoušky napoprvé, neznamená, že musíte taky. Nenechte se rozhodit první chybou – i menší zaváhání lze zvládnout a opravit. A nezahlcujte se učením nebo přehráváním všech možných scénářů v hlavě. Nadměrný tlak a únava mohou být větší překážkou než samotná zkouška.
Co vás čeká u zkoušky: Krok za krokem
Teoretická zkouška
- Probíhá na počítači pod dohledem komisaře
- Trvá max. 30 minut
- Potřebujete alespoň 43 bodů z 50
- Každá otázka je bodově ohodnocena, některé mají vyšší váhu (např. situace s předností)
Praktická jízda
- Trvá asi 30–40 minut
- Komisař sleduje dodržování předpisů, plynulost, bezpečnost a orientaci v provozu
- Časté úkoly: rozjezd do kopce, parkování, jízda v centru, práce se zrcátky, odbočování
Pokud něco pokazíte, komisař to pozná. Ale důležité je, jestli chybu hned opravíte a jestli by mohla ohrozit provoz. Na drobnostech padne málokdo – na nezvládnuté krizové situaci ano.
Když se zkouška nepovede: Co dál?
Neúspěch není ostuda. Zkoušku z teorie lze opakovat do šesti měsíců, praktickou jízdu až dvakrát. Pokud opakovaně neuspějete, musíte absolvovat další výcvik.
Zaměřte se na to, co vám nešlo – nebojte se požádat o jízdu navíc. Dobré autoškoly vás podpoří a pomohou ztracenou sebedůvěru obnovit.
Po autoškole: Řidičák máte, ale učení nekončí
Získáním řidičského průkazu se z vás stává začátečník v ostrém provozu. Prvních několik měsíců řízení bez dohledu instruktora bývá klíčových. Pokud můžete, jezděte často – a nejdřív raději s někým zkušeným.
Trénujte co nejširší škálu jízdních situací – zkuste si jízdu po dálnici, parkování v rušném centru nebo noční jízdu, kdy je viditelnost horší a reakce musí být rychlejší. Rady od zkušenějších řidičů jsou cenné, ale vybírejte si, komu nasloucháte – není potřeba nechat si „kecat“ do řízení od každého spolujezdce. A nezapomínejte ani na základní údržbu auta. Kontrola tlaku v pneumatikách, hladiny oleje nebo doplnění kapaliny do ostřikovačů patří ke každodenní odpovědnosti každého řidiče.
Zdroje: md.gov.cz, Auto, Youtube