Jackie Stewart: Příběh automobilového závodníka, který změnil bezpečnost celého odvětví
Trojnásobný mistr světa, ale taky muž, který měl odvahu říct ne. Jackie Stewart nebyl jen závodník. Byl to reformátor, který posunul Formuli 1 z divokého hazardu s životem k profesionálnímu sportu, kde už smrt není běžným „vedlejším efektem“. Jeho boj za bezpečnější tratě stál hodně – popularitu, podporu kolegů i pověst. Ale vyplatil se.
Když rychlost nestačí
Jackie Stewart, muž s nenapodobitelným skotským přízvukem a elegancí, se do světa Formule 1 zapsal zlatým písmem. Na konci 60. let a začátku 70. patřil k naprosté špičce – tři mistrovské tituly (1969, 1971, 1973) mluví za vše. Ale jeho kariéru nedefinovala jen vítězství.
Byla to doba, kdy byl motorsport krásný, ale krutý. Závody tehdy nebyly jen o rychlosti a technice. Byly ruskou ruletou. Jackie přišel během své aktivní kariéry o desítky přátel a soupeřů. Smrt nebyla výjimkou, ale realitou každého víkendu.
Spa 1966: Nehoda, která všechno změnila
Ten zlomový okamžik přišel na belgickém okruhu Spa-Francorchamps. Během závodu v roce 1966 Stewart havaroval ve vysoké rychlosti za deště. Zůstal uvězněný ve svém voze, otočeném na střeše, s benzínem vytékajícím do kokpitu.
Pomoc? Nikde. Trať neměla ani odpovídající záchranný tým, ani nástroje na vyproštění jezdce. Jackie musel čekat, až ho z auta dostanou kolegové Graham Hill a Bob Bondurant – za pomoci nářadí půjčeného z blízké garáže. To, co zažil, ho otřáslo. A hlavně naštvalo.

„Takhle to dál nejde“
Po téhle zkušenosti už Stewart nebyl jen pilotem. Stal se hlasem změny. Nezajímal ho jen vlastní úspěch, chtěl, aby se z Formule 1 stal sport, kde se nehraje o život při každé chybě. Chtěl bezpečnostní pásy, helmy s lepší ochranou, mobilní zdravotnické týmy. Zní to dnes jako samozřejmost? Tehdy to bylo skoro kacířství.
Organizátoři mu vyčítali, že kazí show. Fanoušci ho občas vypískali. Někteří jezdci mu nemohli přijít na jméno. Ale Jackie trval na svém. Bojkotoval tratě, které považoval za smrtící – třeba legendární Nürburgring, kde se často umíralo.
Změna přišla. Pomalu, ale jistě
Jeho úsilí nakonec přineslo ovoce. FIA začala pravidelně zvyšovat bezpečnostní standardy. Z tratí mizely stromy u bariér, začala vznikat lépe vybavená lékařská centra a auta se stavěla s ohledem na ochranu pilota. Počet smrtelných nehod začal klesat.
To, co Jackie Stewart odstartoval, změnilo celý přístup k závodění. Už nešlo jen o to, být nejrychlejší – ale taky o to, dožít se cílové rovinky.
Dneska by mohl říct: „Stálo to za to“
Díky Stewartovi je dnes Formule 1 o poznání bezpečnější. Ne že by to byl zcela bezrizikový sport – ale smrt na trati už není něčím, co se bere jako „součást hry“. A to je z velké části zásluha jednoho tvrdohlavého Skota, který se odmítl smířit s tím, že rychlost musí nutně znamenat i smrtelné riziko.
Jackie Stewart dnes patří mezi nejrespektovanější osobnosti v motorsportu. Nejen za to, co dokázal za volantem, ale hlavně za to, co změnil mimo něj. Protože tahle legenda nevznikla jen počtem vítězství – ale i tím, kolik životů nejspíše zachránila.
Zdroj: svetformule.cz, bbc.com