Historie brněnské Grand Prix: Příběh okruhu a závodů se začal psát ve 30. letech minulého století
Když se řekne Masarykův okruh, každému fanouškovi motorsportu se rozzáří oči. Málokdo ale přemýšlí o tom, za jakých okolností vznikl.
A není divu – tenhle závodní klenot má za sebou pořádně pestrou historii, která sahá až do začátku 30. let minulého století. Tehdy ještě nikdo netušil, že se z pár silnic v okolí Brna stane jedna z nejznámějších tratí v Evropě.
První závod se tu jel v roce 1930. Trať vedla po běžných silnicích a měřila přes 29 kilometrů – dneska už si to skoro nedokážeme představit. Auta se řítila přes obce jako Žebětín, Kohoutovice nebo Bosonohy, kolem stromů a domů, kde stála spousta lidí doslova na dosah kol. Atmosféra musela být elektrizující, i když z pohledu dnešních bezpečnostních standardů to byl samozřejmě pěkný punk.

Hned první ročník přilákal velká jména a zvučné značky – zvítězil princ Hermann zu Leiningen s vozem Bugatti. V dalších letech se na start postavili třeba Louis Chiron, Tazio Nuvolari nebo Bernd Rosemeyer. Byla to doba, kdy motoristické závody měly nádech dobrodružství a risku, a Masarykův okruh byl u toho.
Válka, pauza a motorky
Jenže doba nebyla zrovna poklidná. S blížící se druhou světovou válkou závody skončily – od roku 1938 se jezdci do Brna nevrátili až do roku 1949. Tenhle návrat ale nebyl úplně radostný. I když se na trať, zkrácenou na necelých 18 kilometrů, přišlo podívat přes 400 000 lidí (!), závod byl poznamenaný tragickými nehodami. Dva jezdci a dva diváci přišli o život. A tím se v Československu uzavřela kapitola automobilových Grand Prix.
Nadšení ale nezmizelo. Od 50. let se na okruhu rozjely motorky. Motocyklové závody se staly novým symbolem Masarykova okruhu, a to na dlouhá desetiletí. Trať se několikrát upravovala – hlavně kvůli bezpečnosti a měnícím se požadavkům. Z původních skoro 30 kilometrů se postupně zkrátila až na 10,9 km.
Nový okruh – krok do 21. století
Zásadní zlom nastal v roce 1987. Právě tehdy byl slavnostně otevřen úplně nový Masarykův okruh – moderní závodní areál postavený natrvalo. Už žádné běžné silnice, ale regulérní trať, která splňuje přísné mezinárodní normy. Měří 5,4 km a její zázemí odpovídá světovým standardům.

Od té doby hostil okruh nespočet prestižních závodů, včetně slavných podniků MotoGP, mistrovství superbiků nebo různých automobilových sérií. Do Brna se sjížděli jezdci z celého světa – a fanoušci s nimi. V letech, kdy se tu jelo MotoGP, patřil Masarykův okruh mezi nejnavštěvovanější závodní místa na světě.
A co teď?
V posledních letech to s okruhem nebylo úplně růžové. Ztráta MotoGP bolela – nejen sportovně, ale i ekonomicky. Areál chátral, návštěvníci ubývali a zdálo se, že sláva brněnské trati pomalu dohasíná. Ale teď svítá na lepší časy.
V roce 2025 se má do Brna MotoGP vrátit. Díky novým investicím a snaze okruh znovu nastartovat to vypadá, že se blýská na lepší časy. Brno by tak mohlo znovu zažít atmosféru velkého závodu a přivítat nejlepší jezdce světa.
Masarykův okruh je srdcovka. Má za sebou bohatou historii, chvíle slávy i úpadku, a přesto pořád žije. A to je na něm to krásné – že se z místa, kde kdysi burácela auta po prašných cestách, stal závodní stánek, který si pořád drží své místo na mapě světového motorsportu.
Zdroj: en.wikipedia.org, Encyklopedie dějin Brna, iDnes