Čtvrtstoletí legendy čského trhu s ojetinami. VW Passat B5 Variant slaví 25 let

Přidat na Seznam.cz

Kromě image pracanta mohl mít zcela jiný charakter. Jaké by byly bez něj naše silnice? Dnes slaví Passat B5 Variant 25 let.

Pátá generace debutovala v roce 1996 a pro německou společnost představovala nový počin. Němci ji považovali za průměr střední třídy, ale v očích Čechů byl splněným snem a symbolem vyššího postavení. Zároveň nabízel dostatek prostoru a nebývalý jízdní komfort, jak píše server MotorSport.

Passat sdílel podvozek s Audi A4 B5 a měl víceprvkové zavěšení s hliníkovými komponenty. Model měl nabídnout zcela novou kvalitu. Designem se jasně odlišoval od předchozích modelů, karoserie byla pozinkovaná a komfortní systémy byly poprvé řízeny sběrnicí CAN. To nejlepší však přišlo až 6. června 1997.

Tehdy se v showroomech objevil Variant, který se stal skutečným hitem, neboť tvořil až 70 % prodejů B5. Jeho rodinná tvář s obrovským 500litrovým zavazadlovým prostorem zůstala nezměněna, ale skutečný charakter závisel na volbě prvního majitele. K dispozici byl jak motor 1.9 TDI, považovaný za obrněný, ale elegantní, tak 2.8 V6 o výkonu 193 koní, který se nebál levého pruhu na německé dálnici.

V roce 1999 proběhl důkladný facelift, který zahrnoval především změny předních a zadních světel a zlepšení kvality zpracování. O dva roky později byl přidán pohon všech kol 4Motion, ale kdo chtěl z Passatu udělat skrytou volbu vyšší třídy, měl i tuto možnost.

V roce 2001 přibyla do nabídky verze W8 se čtyřlitrovým motorem o výkonu 275 koní. Tato verze byla mostem do luxusního sektoru a svým způsobem také testovacím polem pro výkonný model W16 Veyron.

Bohužel se umístění osmi válců pod kapotu Passatu nesetkalo s pochopením v době jeho debutu a nesetkává se s ním zcela ani dnes, a to kvůli potížím se servisem vozu a údajným problémům s chladicím systémem.

Samotný Passat je považován za nesmrtelný a věčný, a přestože se říká, že jediné, co dokáže zkazit, je nálada sousedů, když zaparkuje před domem, nebyl bez chyb. Odpružení, které poskytovalo vysoký komfort, bylo poměrně komplikované a pro české silnice příliš choulostivé, diesely měly problémy s turbodmychadlem a elektronika byla náchylná ke zlobení. Některé závady byly odstraněny servisními zásahy, jiné při výše zmíněném faceliftu v roce 1999.

A přestože se ze slušného vozu nabízejícího náhražku luxusu stal vysněný vůz každého čecháčka, občas se jeho legenda znovu oživí. Dá se dokonce předpokládat, že se jednou stane klasikou.

Zdroj: motorsport-total.com