Couvat, nebo necouvat? Na jednu z nejtěžších otázek odpoví správně 3 % řidičů
Všichni, kteří absolvovali řidičské zkoušky, se museli naučit jak teorii, tak i praxi. Každá část výuky je velmi důležitá. V autoškole se totiž učíme nejen jak bezpečně jezdit na silnicích, ale také to, jak bezpečně couvat.
K couvání je potřeba získat nejenom znalosti, ale i cit. Je nutné mít takový přehled, abychom viděli na všechny strany. Díky nepřehlednému couvání může dojít k nepříjemným následkům, jako je například potlučené auto.
Pokud bychom navíc měli někoho při nesprávném postupu u couvání zranit, byla by situace o to více vážnější. Proto dbejme na všechny důležité body, které jsou u couvání potřeba.
Opakování je matka moudrosti
Vždy začněte couvat, až když je vaše vozidlo zastavené. Nikdy necouvejte, pokud je vozidlo stále v pohybu. Dále je třeba mít přehled na všechny strany.
Existují dva způsoby pro couvání:
- Seřiďte si zrcátka tak, ať máte dobrý rozhled také na to, co se nachází souběžně i v nižší poloze.
- Druhý způsob je otočení se celým tělem za sebe. Levou rukou držíte volant, pravou rukou opěrku hlavy spolujezdce.
Couvání s automatem versus couvání s manuálem
S automatickou převodovkou je couvání jednodušší. Pravá noha se podrží na brzdě a přeřadí se na R. Nohu je nutné ale na brzdě držet. A to proto, že se při puštění brzdy může vozidlo rozjet. Pokud máte i dobrý vizuální přehled, začněte pomalu uvolňovat brzdu a poté couvat.
U automatické převodovky se používá jenom pravá noha, levou držte stranou a při sešlapování pedálů ji nepoužívejte. S automatickou převodovkou se nemusíte soustředit na tolik úkonů, jako je tomu u manuálu.

S manuální převodovkou je couvání o poznání složitější. Před nastartováním auta je potřeba vyřadit. Správné vyřazení poznáte tak, že půjde s řadící pákou hýbat volně ze strany na stranu. Auto může začít i cukat. Potom je třeba znovu sešlápnout spojku, následně ji pomalu spouštět a lehce přidávat plyn.
Můžete couvat na jednosměrné silnici?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích upozorňuje na to, že se v jednosměrném provozu nesmí otáčet a couvat. Existuje ale výjimka. Pokud je to nezbytně nutné, couvat můžete. A to v případě, že zajíždíte do řady stojících vozidel nebo z ní vyjíždíte.
Vzdálenost v zákoníku není uvedena. A v tomto případě se mnoho řidičů domnívá, že můžou na jednosměrné silnici couvat až na její konec. Což by teoreticky mohli. Pokud je ale volný prostor v kratší vzdálenosti a policejní kontrola vás chytí u couvání na delší vzdálenost, může být tento manévr brán jako jízda v protisměru. A u tohoto přestupku už hrozí vysoké pokuty.

Pozor na pokutu
Pokud navíc budete couvat s cílem z jednosměrky vyjet a ani se nezařadíte mezi stojící se vozidla, bude se samozřejmě taktéž jednat o přestupek. A to i kdyby jste stáli těsně na krajnici jednosměrky a pokusili se z ní vycouvat, ať nemusíte objíždět celý blok.
Trestné body se neudělují, ale pokuty ano. Na jednosměrné silnici tedy couvat můžete, ale nezapomínejte, jaké pravidlo se k tomu váže. V případě jeho porušení byste mohli být o pár stovek až tisícovek chudší. Pokuty se sice pohybují kolem 500 Kč. Ve správním řízení se ale mohou vyšplhat až k částce přesahující 2000 korun a více.
Zdroj: schroter.cz, idnes.cz, autosalon.tv