Čínské elektromobily přitahují pozornost. Nejde zdaleka jen o ty od BYD
Všimli jste si také, že na silnicích potkáváte auta s nápisy, kterým nerozumíte? To jsou čínské elektromobily a začínají se tady objevovat čím dál častěji. Zatímco my si pořád zvykáme na to, že auto nemusí hlučet motorem, v Číně už elektřina funguje léta. A pozor, nejde jen o to BYD, které vidíte v reklamách. V Číně je spousta firem, které vyrábějí elektroauta, jež chtějí dobýt celý svět. Důvod je jasný – nabízejí techniku za ceny, které vás nezruinují.

Kdo všechno vyrábí v Číně auta?
BYD firma, která předběhla Teslu v počtu prodaných elektroaut. Ale to je jen začátek. NIO má zajímavou funkci s výměnnými bateriemi – místo tři hodiny čekání u nabíječky si prostě vyměníte baterii za pět minut. Jako když měníte baterii v mobilu, jen je to trochu větší.
Xpeng zkouší čínskou Teslou a jejich auta mají pokročilého autopilota. Li Auto pro změnu přišli se vymysleli zajímavým zlepšovákem – elektroauto s malým benzínovým motorem, který jen vyrábí elektřinu. Takže nemusíte řešit, kde auto nabít.
A pak tam mají ještě GAC Aion, Zeekr nebo Lucid Motors. Každý má nějaký trik, jak si získat zákazníky.

Jak mohou být tak levná?
Asi vás zajímá, jak to, že čínská auta stojí o půlku méně než naše. Není to jen tím, že tam mají levnější dělníky. Oni prostě kontrolují celý řetězec – od dolování lithia až po hotové auto.
Čínská vláda jim také hodně pomáhá s dotacemi a podporou. Zatímco evropské firmy řeší ekologii a byrokracii, Číňané dostávají zelenou na všechno, co má baterku. Plus mají doma miliardový trh, takže mohou vyrábět obrovské série.
A nemusejí řešit přechod z benzínových motorů na elektřinu – rovnou začali s bateriemi. To je obrovská úspora nákladů.
Technika, která překvapí
Nemyslete si, že čínská auta jsou levná, protože jsou špatná. Technicky jsou často napřed před námi. NIO má stanice, kde vám vymění baterii za tři minuty. Xpeng parkuje samo lépe než většina evropských aut.
BYD má baterie, které přežijí i probodnutí hřebíkem bez výbuchu. A ty displeje uvnitř? Tam mají obrazovky větší než moje televize doma, hlasové ovládání a dokonce karaoke. Pro mladé lidi je tohle normálka.
Jak se dostanou k nám:
Teď se snaží dostat do Evropy, ale Evropská unie jim dala přirážku 17 až 38 procent navíc. Důvod jsou i státní dotace – prý to není férové.
Co bude dále?
Číňané mají velké plány. Do roku 2030 chtějí ovládnout třetinu světového trhu s elektroauty. Připravují solid-state baterie s dvojnásobným dosahem, bezdrátové dobíjení během jízdy, nebo úplně autonomní auta.
Pro evropské výrobce to znamená tvrdý boj. Musejí zrychlit a zlevnit, jinak jim Číňané seberou kus trhu.
Co není v pořádku?
Samozřejmě to má i svoje mouchy. Servisní síť je u nás zatím slabá. To se sice zlepšuje, ale pořád to není jako u Škodovky.
Dlouhodobá spolehlivost je také otázka. A pak je tu politika – vztahy mezi Čínou a Evropou se mohou změnit.
Čínské elektromobily už nejsou žádná levná napodobenina. Firmy jako BYD nebo NIO nabízejí skutečnou konkurenci za rozumné peníze s pokročilou technikou. Pro nás to znamená větší výběr a nižší ceny. Jestli přemýšlíte o elektroautě, určitě si čínské modely vyzkoušejte.