Čeští řidiči se připravují na obávaný benzín E10. Řešením mohou být aditiva nebo tankování prémiových paliv

Přidat na Seznam.cz

Pohonné hmoty, a hlavně přechod na benzín s označením E10, je v tuzemsku během posledních dnů velmi diskutovaný. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že hlavně některé starší vozy s ním mohou mít problém. Jsou ale možnosti, jak se těmto případným potížím vyhnout. Jednou z nich je tankování prémiového benzínu, který je na mnohých čerpacích stanicích k dispozici, píše server Bio Fuels International.

Změna v palivovém odvětví není nic nového – diskutuje se o ní již nějakou dobu. Evropské předpisy na snižování emisí vyzývají dodavatele paliv k úpravám, které mají omezit produkci skleníkových plynů.

Pro majitele starších vozidel ale může být E10 problémem. Automobily vyrobené před rokem 2005 nemusí být s tímto palivem dostatečně kompatibilní. Seznam všech těchto vozů byl zpracován organizací ACEA a každý majitel staršího vozidla by měl dostatečně zjistit, jestli se jeho vůz mezi ně rovněž neřadí.

Zvyšující se obsah biosložky v E10 může způsobovat potenciální problémy s usazováním usazenin, poškozováním částí motoru nebo těsněním a s opotřebením ventilů.

Problém pro Fordy, Fiaty i Škodovky

Z údajů společnosti ACEA je zřejmé, že značky jako Alfa Romeo, Fiat, Ford, PSA, Škoda nebo Volkswagen mají určité modely, které si nemusí s benzínem E10 rozumět. Pro majitele těchto vozů může být prvotním řešením tankování na stanicích, které E10 neprodávají.

Je ale zřejmé, že postupně se počet těchto čerpacích stanic bude rozšiřovat. I tak ale existují alternativy, díky kterým se řidiči mohou vyhnout nežádoucím účinkům paliva E10 na jejich vozy.

Prémiový benzin je jedním z nich, jako například Verva 100 od společnosti Orlen, který je navržen tak, aby zvyšoval výkon motoru a snižoval celkovou spotřebu. Obsahuje specifické složení bez biolihu a místo toho využívá ETBE, což zvyšuje skladovatelnost paliva a snižuje tvorbu usazenin.

Jak je to s tankováním u EuroOil?

Odborníci se často zmiňují také o stanicích EuroOil, kde je nafta prodávána bez biosložky, a benzin BA 98 Super Plus by měl minimálně v dalších měsících taktéž zůstat ve kvalitě E5. Vždy je ale potřeba na konkrétní čerpací stanici EuroOil ověřit, zda tomu tak opravdu je. Další možností pro řidiče může být i přidávání aditiv do paliva přímo během tankování.

Zatímco se v Česku mluví o palivu E10, některé stanice v Německu již nabízejí benzin E20, což naznačuje další vývoj v tomto odvětví. S přibývajícími novými možnostmi paliv je důležité sledovat, jak se trh bude vyvíjet a jaký bude vliv na automobily, které denně používáme.

Zdroj: Bio Fuels International, ACEA