Cesta plná výmolů: Někdy je lepší nepokračovat v jízdě, díru vyfotit a zkontrolovat stav pneumatik a podvozku
Silnice s četnými záplatami, prasklinami a výmoly nejsou v českém provozu ničím neobvyklým. I když si na ně možná řidiči už zvykli, každé přehlédnutí může znamenat problém – poškození pneumatiky, ráfku nebo podvozku není nic levného.
Když rána do výmolu nestačí k probuzení
Znáte to – jedete svižněji, zrovna se kocháte krajinou nebo doháníte čas a najednou bum! Kolo zmizí v díře, až to hrkne. V tu chvíli vám prolétne hlavou: „Snad to auto vydrželo.“ Jenže ono to často není „jen rána“. Může jít o poškozenou pneumatiku, zkřivený disk, nebo ještě hůř – narušenou geometrii nebo podvozek.
Pokud po přejetí výmolu začne auto divně vibrovat, táhnout do strany, nebo pokud volant není rovně při jízdě přímým směrem, raději co nejdřív zastavte a situaci zkontrolujte.
Co udělat, když do výmolu narazíte
-
Zastavte, kde je to bezpečné. Klidně i několik desítek metrů dál – hlavně ať nejste překážkou.
-
Zkontrolujte kola a pneumatiky. Zaměřte se na viditelné boule, praskliny nebo deformace disku.
-
Vyfoťte výmol i poškození. Fotky se vám budou hodit, pokud budete chtít škodu nahlásit – ať už pojišťovně nebo správci silnice.
-
Raději zajet do servisu. Ne všechna poškození jsou vidět na první pohled. Tlumiče nebo uložení kol vám zkontroluje jen odborník.
Jak jezdit po silnici, která připomíná tankodrom
Nejlepší výmol je ten, kterému se vyhnete – ale to ne vždy jde. Když už musíte po špatné silnici, je dobré držet se několika zásad:
-
Zpomalte. Nižší rychlost znamená menší náraz, a tím menší riziko poškození.
-
Držte si odstup. Když jedete moc blízko za někým, nevidíte, co je před vámi – třeba hluboký výmol, který řidič před vámi právě objel.
-
Nezastavujte nebo prudce nebrzděte těsně před výmolem. Pokud už víte, že se mu nevyhnete, brzděte s rozumem dřív. Prudké brzdění těsně před výmolem znamená větší zátěž na přední nápravu.
-
Nespoléhejte na paměť. Výmoly se často „opravují“ záplatami, které ale brzy znovu povolí. Co včera bylo hladké, dnes může být past.
Ochrana auta začíná doma (nebo v garáži)
Pokud víte, že pravidelně jezdíte po horších silnicích, přizpůsobte tomu i údržbu auta:
-
Kontrolujte tlak v pneumatikách. Správně nahuštěné kolo líp tlumí nárazy.
-
Sledujte opotřebení pneumatik. Nerovnoměrně sjeté pláště můžou znamenat problém s geometrií.
-
Nechte seřídit geometrii kol. Stačí jedna větší rána a kola už nemusí být „rovně“, což se odrazí nejen na jízdě, ale i na spotřebě a opotřebení pneumatik.
-
Neodkládejte návštěvu servisu. Prevence vyjde levněji než oprava poškozeného zavěšení nebo prasklého disku.
Když výmol zničí auto
Díru na silnici nemusíte jen skousnout. Pokud se prokáže, že šlo o zanedbanou údržbu komunikace, je možné požadovat náhradu škody. Mnoho lidí to ale neudělá jen proto, že si neudělali fotky nebo nemají doklad o servisu. Dokumentace je základ.
Výmoly jsou realitou českých silnic – a i když se s nimi naučíte žít, neměli byste je ignorovat. Jediný hlubší náraz může znamenat desítky tisíc korun za opravy. A někdy je prostě lepší na chvíli zastavit, vyfotit situaci a zkontrolovat, že je všechno v pořádku. Nejde jen o auto – ale hlavně o bezpečnost vás a vašich spolujezdců.
Zdroj: kolinsky.denik.cz, garaz.cz