Češi mají auta, která půjdou v roce 2025 do šrotu. Jste mezi nimi?
Může se vám stát, že vaše auto, které ještě na Silvestra bylo legislativně v pořádku, po Novém roce neprojde STK. Od 1. ledna 2025 totiž začnou v zemích EU platit nová emisní pravidla. Některá auta budou proto vyřazena z provozu. Je mezi nimi i to vaše?
Nová emisní pravidla, která začnou platit od 1. ledna 2025 vyřadí z provozu několik milionů dieselových vozů. Jedná se i o auta, která splňují přísné emisní normy Euro 5, Euro 6. Důvodem je nový způsob měření emisí oxidu uhličitého.
Zpřísnění regulace emisí oxidu uhličitého
Od 1. 1 2025 čeká řidiče změna limitů emisí, kdy se současná hodnota 116 g/km, platná od roku 2020 sníží na 93,6 g/km. Přestože se automobilky snaží postupně snižovat průměrné emise všech prodaných aut, pro některé bude nemožné plnit nový limit. To povede k placení obrovských pokut. Za gram nad limitem zaplatí řidič 95 eur.
Od roku 2035 má být zákaz spalovacích motorů
Zpřísnění regulace emisí oxidu uhličitého bude pokračovat. Cílem Evropské unie je po roce 2035 zcela zakázat prodej nových aut se spalovacími motory. Pravděpodobně však dojde k odložení. Deset let je totiž příliš krátká doba na kompletní transformaci celého evropského vozového parku a vybudování potřebné infrastruktury.
Jak se budou od Nového roku měřit emise
V současné době se emise měří tak, že technik z STK připevní k výfuku odsávání a následně změří ze spalin procento emisí. Měření probíhá ve stavu, kdy auto stojí na místě. Toto se od Nového roku změní. Emise se budou měřit v reálném provozu. Tento nový způsob měření způsobí, že auta, která splňují emisní normy Euro 5 a Euro 6, je najednou přestanou splňovat. Auto totiž může produkovat jiné procento emisí ve skutečném provozu než ve stavu, kdy stojí na místě.
Která auta budou nepoužitelná?
Novou STK od ledna neprojdou miliony aut. Mezi nimi bude Škoda Octavia 1.9 TDI, Škoda Octavia 2.0 TDI. Dalšími značkami aut, která budou od 1. ledna vyřazena z provozu, bude patřit Volvo, Polestar, Lynk, Zeekr, BMW, Toyota, Hyundai, Renault-Nissan Mitsubishi, Mercedes-Benz, Wolkswagen.
Koupě auta není levná záležitost. Nelze se proto divit, že se mnozí majitelé výše uvedených značek snaží svá auta do konce letošního roku prodat. Ne každý řidič ví o této změně. Může se proto snadno stát, že si koupí auto, se kterým nebude moci vyjet.
„Paradoxem tohoto systému limitů a pokut je, že zatím nejvíce na něj doplácejí automobilky, které plánovaly čistě elektrickou budoucnost a investovaly miliardy eur do vývoje elektrických vozů. Volkswagen i Ford chtěli přejít na elektromobilitu dříve, než to bude vyžadovat EU,“ uvádí zpravodajský portál automakers.cz.
Nové pravomoci Inspekce silniční dopravy od července 2025
Mnohé řidiče čeká od července 2025 další nemilé překvapení. Od tohoto data bude na podnikání v silniční dopravě dohlížet Inspekce silniční dopravy. Ta vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu, která má nyní pouze omezené pravomoci.
V současné době může Centrum služeb pro silniční dopravu kontrolovat auta pouze za účasti policie nebo celní správy. Navíc má omezené možnost vymáhat pokuty od zahraničních dopravců. To se však od července 2025 změní.
Inspektoři budou mít pravomoc zastavovat vozidla, ukládat pokuty na místě a vybírat kauce. K jejich dalším pravomocem bude patřit zabránit další jízdě auta, odebrat doklady, registrační značky. Inspektoři budou oblečeni ve stejnokrojích, budou používat jasně označená vozidla s modrými majáky.
„Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu je v současné situaci plně závislá na asistenci příslušníků policie nebo celní správy, kteří jako jediní mohou zastavovat vozidla a vést kontroly. Silniční inspekce bude mít všechny pravomoci k provedení kontroly, takže bude moci provádět kontroly samostatně. Systém kontroly dodržování pravidel v silniční dopravě díky tomu bude mnohem efektivnější,“ sděluje ministr dopravy Martin Kupka.
Zdroj: elektrickevozy.cz, www.autozive.cz, www.automakers.cz, md.gov.cz