Bestie na svážení dřeva. Jezdila v lese, ale musela být přivezena po železnici

Přidat na Seznam.cz

Pokud trh nenabízí vhodné vybavení pro naše potřeby, je nejlepší si ho postavit. Ne nadarmo se říká, že nutnost je matka vynálezců. To byl i případ nákladního vozu Butler Mark V, který mohl s přívěsem převážet až 200 tun dřeva, píše server Sooken.

Jistě uznáte, že na velkých strojích je něco fascinujícího. A nejen pro děti. I dospělí mají při pohledu na neobvyklé technické dílo často v očích nadšení. V případě modelu Mark V to všechno začali čtyři bratři Butlerové, kteří v polovině 40. let 20. století potřebovali robustní stroj na svoz dřeva v okolí Sooke na kanadském ostrově Vancouver.

Po nějaké době však zjistili, že stroje na trhu nesplňují jejich požadavky. Claude Butler přišel s nápadem postavit si vlastní vozidlo a pomáhal mu Barney Oldfield, který se stejně jako jeho původce vyznal v mechanice. A tak byl v roce 1960 postaven první stroj se 14litrovým vznětovým motorem V12 a celkovou hmotností 90 tun.

Stavěli další vozy, ale nejzajímavější byl jen jeden

V následujících letech postavila rodina Butlerů s pomocí dalších osob další vozy, ale nejzajímavějším exemplářem byl Mark V. Jednou z motivací pro jeho vytvoření byla snaha překročit nosnost 100 tun. Umožnil to vývoj technologií a dostupných komponent.

Cliff Burrows, který v minulosti pracoval pro amerického výrobce nákladních automobilů Kenworth, se podílel i na konstrukci jednoho z největších nákladních automobilů na přepravu dřeva. Výsledek práce týmu spatřil světlo světa v roce 1974 a výrazně se lišil od předchozích produktů. Měl tuhý rám, pohon se přenášel pouze na zadní nápravy (které měly zdvojená kola) a pouze přední dvě nápravy (s jednoduchými koly) byly řiditelné.

Kromě toho dobrý přístup k motoru usnadňoval jeho servis a kabina byla zavěšena relativně nízko. Nechyběla řada prvků výbavy řidiče, včetně vzduchového odpružení sedadla. Ještě působivější však byla čísla, kterými se Butler Mark V pyšnil.

Neskutečný objem

Poháněl ho dvoutaktní šestnáctiválcový motor Detroit Diesel o závratném objemu 18,6 litru, který dosahoval výkonu až 750 koní a byl spojen s automatickou převodovkou. Taková síla však musela zvládnout obrovskou zátěž. Předpokládalo se, že samotná loď Mark V pojme 100 tun nákladu, ale společnost Columbia Trailer na objednávku Butlera postavila přívěs, na který bylo možné naložit dalších 100 tun dřeva.

Uvažovalo se dokonce o zvýšení výkonu na 1000 koní. Nákladní vůz byl dlouhý téměř 13 m a s přívěsem už měřil přes 24 m. Každá náprava vážila přes 2,3 tuny a přední kola měla průměr téměř 183 cm (zadní kola byla o něco menší).

Tato obrovská velikost představovala značný problém pro dopravu. Vozidlo samozřejmě nemohlo jezdit na ulici. Zkušební jízda se nicméně uskutečnila na veřejné silnici – tým, který se na stavbě podílel, znal místní policii. Stačil tedy jeden telefonát a eskorta byla zajištěna.

Vozidlo bylo poté převezeno na místo určení po železnici. Claude Butler měl také ambice vyrábět další vozidla a prodávat je nejen lesnímu, ale i těžebnímu průmyslu. Dokonce vznikly i reklamní brožury, ale nakonec z toho nic nebylo.

Podle příběhu vozidlo Butlerovým dlouho nesloužilo a bylo poměrně rychle prodáno. Dnes je v soukromých rukou, ale jeho stav není zdaleka ideální. Butler Mark V stojí v křoví a čeká na lepší časy. Doufejme, že se jich dočká a v budoucnu bude moci zaujmout svou velikostí, a to jak malou, tak velkou.

Zdroj: sookenewsmirror.com