Až 90 % Čechů platí za ojetinu víc, než je její skutečná cena. Může za to tachometr
Pokutu až půl milionu korun může podle novely zákona o provozu na pozemních komunikacích dostat ten, kdo stočí tachometr. Nepříjemnosti však nehrozí jen tomu, kdo tachometr stočí, ale i podvedeným lidem. STK má takové auto při kontrole právo vyřadit vůz z provozu. Navíc za takový vůz zaplatíte o desítky tisíc více. A nejen to. Ideální je prověřit si vůz ještě před zakoupením.
Odhalit stočený tachometr pouhým pohledem na vůz je těžké i pro automechanika. U stočených vozů se obvykle vyměňují díly jako pedály, volant nebo řadící páka. Upravit lze i historii najetých kilometrů. Dbá se na to, aby stočení nebylo možné fyzickou prohlídkou jednoduše zjistit. Není divu. Stále se to podvodníkům vyplatí. A ačkoliv by vůz se stočeným tachometrem neměl získat osvědčení o technické kontrole, stále se to děje.
Třetina vozů má přetočený tachometr
Firmy, které nabízí prověření původu vozů v České republice uvádí, že až třetina ojetých vozů má přetočený tachometr. Vůz, který je omlazený o rok nebo dva, přitom může koupi prodražit až o 30 tisíc korun. Kupující jsou naštěstí stále ostražitější a využívají právě služeb těchto společností.

Kontrola zdarma nebo raději podrobnosti
Na historii prodělaných technických kontrol vozů, emisních a evidenčních kontrol lze zdarma nahlížet přes český státní web kontrolatachometru.cz.
“K vyhledání údajů je potřeba VIN vozu a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkazu,“ uvádí se na webových stránkách ministerstva dopravy.
Databáze však nabízí jen záznamy z českých stanic STK, zahraniční záznamy na webu nedohledáte. Pokud tedy chcete znát celou historii vozu a údaje ze zahraničí, budete si muset zaplatit prověření vozu u jiné společnosti. K vozidlu tak můžete získat i další informace. Například o nehodách nebo servisních záznamech. Objevit se mohou také fotografie.
Které tachometry se stáčí
Možná si říkáte, že u levného vozu, který se chystáte pořídit, nehrozí stočení tachometru. To jste však na omylu. Stačí se vozy všech značek. Obyčejných i luxusních. Stalo se například, že Audi Q5 vyrobené v roce 2011 bylo o šest let později stočeno o více než polovinu. O pár měsíců později bylo prodané. Kupující přeplatil hodnotu vozu o 167 tisíc korun. Větší cenové navýšení se nemusí týkat jen luxusnějších vozů, ale i u pětiletých vozů. Ta mohou být při stočení o 100 000 kilometrů dražší o více než 30 %.

Přetočený tachometr je velký problém
Nákup stočeného vozu se může prodražit i do budoucna. Je jasné, že takové auto je celkově opotřebovanější. S tím pochopitelně souvisí také případné technické potíže. Některé komponenty vozidla stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je předepsaná jejich výměna. Jde zejména o rozvodový řemen, který může prasknout a oprava může být drahá. Některé komponenty u motoru však mohou dokonce ohrozit posádku vozu na životě.
„Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Zdroje: ct24.ceskatelevize.cz, reflex.cz, sdruzeni-sova.cz