Autoškoly v Česku čeká revoluce. Nové testy v roce 2025 zamíchají kartami všem žadatelům o řidičák
Autoškoly prochází každý rok změnami, některé jsou větší, jiné zase drobné. V posledních letech se toho však změnilo hodně. Za volant nově mohou usedat 17letí řidiči s mentorem, stejně tak přibyly nové testové otázky. Změny, které čekají autoškoly v roce 2025 a co to znamená pro nové žadatele o řidičské oprávnění, vás však překvapí ještě více.
V posledních letech přibývá stále více a více nových otázek do testů. Nově byly přidány také tzv. dynamické otázky, které jsou v podobě videa. Po jeho zhlédnutí musíte vybrat jednu ze tří správných odpovědí. Tento typ otázek bude přibývat i nadále. Cílem Ministerstva dopravy ČR je, aby se lidé na testy neučili nazpaměť, ale porozuměli celé problematice předpisů. Autoškoly by se tak měly snažit mnohem více připravovat řidiče na závěrečnou zkoušku.
Sada nových statických i dynamických otázek
Navíc by nově měly vzniknout otázky, které budou testovat reakce na nenadálé nebo krizové situace. Po přehrání videa s takovou situací budete muset odpovědět na otázku, avšak nebude možné se k odpovědi zpětně vrátit. Jedná se o zajímavou změnu, která ale, podle nás, nebude zase tak velká. Aby měla špatně položená otázka na krizovou situaci význam, muselo by se výrazně změnit aktuální bodování testů.
Na těchto otázkách budou pracovat přímo psychologové z Univerzity Palackého v Olomouci a to spolu s Asociací autoškol České republiky. Nabízíme také vyjádření místopředsedy Asociace autoškol v České republice, Jiřího Novotného.
„Dnešní doba nabízí technologie, které lze vhodně aplikovat do procesu vzdělávání řidičů, a možnosti, jak nasbírat zkušenosti s riziky na silnicích ještě před tím, než se s nimi setkáme v reálném provozu. Statický obrázek je zaměřený pouze na znalost pravidel, nicméně v reálném provozu máme mnohdy jen zlomek vteřiny na to se správně rozhodnout. Natočené a zanimované scény nám nabízí novou možnost, jak se ptát na nastalou situaci. Jestliže aplikace na vnímání rizik zabrání možné nehodě, věřím, že náročnost zkoušky ocení i žadatelé.“
Budete muset znovu do autoškoly?
Mezi motoristy panuje také obava z toho, co zavede Evropská unie v souvislosti s vyšší hmotností (především elektromobilů). Zvažuje se totiž zavedení nového řidičského oprávnění, kdy byste mohli i s pouhým řidičákem skupiny B řídit vozidla do 4,25 tuny. Do této hmotnosti pak spadají často také obytné vozy. Má to ale samozřejmě háček.
Aby toto bylo možné, museli byste mít ve svém řidičáku napsáno, že máte povolení řídit obytná vozidla převyšující 3 500 kg, ale nepřevyšující 4 250 kg. Abyste tuto formulku do svého řidičského oprávnění dostali, budete muset absolvovat školení, případně zkoušky z odborné způsobilosti. O tom by si měl rozhodovat každý členský stát samostatně.
Zatím se jedná o návrhy a není jisté, jestli toto vůbec nějakým způsobem skutečně projde. Pokud by se ale Evropská unie rozhodla, že taková opatření zavede, nemusíte se obávat, že bychom vám nepřinesli nový článek.
Ceny autoškol 2025
Mnoho nových žadatelů pak samozřejmě zajímá cena autoškoly v roce 2025. Narozdíl od minulých let se nedá očekávat, že by ceny za výuku a výcvik v autoškole skokově rostly, jako tomu bylo v minulosti. V roce 2025 se proto očekává, že cena bude více méně podobná jako v roce 2024, případně zdražení bude spíše kosmetické. Pokud tak zvažujete, zda si pořídit kurz autoškoly ještě v tomto roce nebo až v tom příštím, můžeme vás ujistit, že cenově je to prakticky úplně jedno.
Zdroje: upol.cz, asociaceautoskol.cz, md.gov.cz