Automobilové závody v ulicích měst nemusí být vždy nelegální. Prestižní akce se konají v evropských TOP destinacích
Když se řekne „automobilové závody v ulicích“, leckomu se vybaví scény jako vystřižené z akčních filmů – noční honičky, upravené vozy a pískající gumy. Jenže realita je mnohem pestřejší. Legální městské závody jsou pevnou součástí světového motorsportu, mají svá jasná pravidla, slavnou minulost a atmosféru, která se s klasickými autodromy nedá srovnat.
Jedinečná výzva mezi zdmi města
Městské okruhy se od tradičních závodních tratí zásadně liší. Vedou totiž běžnými ulicemi – mezi domy, podél obrubníků a přes náměstí, kde se běžně procházejí turisté. Takové prostředí představuje výzvu i pro ty nejzkušenější jezdce. Povrch vozovky často není ideální, únikové zóny téměř chybí a jakákoli chyba se může tvrdě trestat. A právě to přitahuje diváky – napětí je všudypřítomné a vítěz není vždy ten, kdo má nejrychlejší vůz.
Kde to v Evropě žije motorsportem: slavné městské závody
Monako – královna mezi městskými tratěmi
Formule 1 v Monte Carlu? To je pojem, který zná snad každý. Velká cena Monaka se jede už od roku 1929 a dodnes platí za nejstylovější závod sezóny. Úzké ulice, prudké zatáčky… Kdo tohle někdy aspoň jednou neviděl v televizi, jako by ani nefandil motorsportu. Luxus, historie a technická náročnost tu jdou ruku v ruce – a právě tahle kombinace dělá z Monaka opravdový klenot mezi závody.
Baku – moderní okruh ve starém městě
Ázerbájdžán a formule? Na první dobrou to může znít trochu neobvykle, ale Baku se během pár let vypracovalo mezi nejzajímavější zastávky v kalendáři F1. Závodní trať vede historickým centrem, klikatí se mezi zdmi starého města a pak najednou – šup – rovinka, kde auta letí přes 300 kilometrů za hodinu. Od svého debutu v roce 2016 už tahle trať přinesla spoustu kolizí, překvapení i nečekaných vítězů. Divácky rozhodně žádná nuda.
Norisring – německá tradice v srdci Norimberku
V Německu se většinou závodí na věhlasných tratích typu Hockenheim nebo Nürburgring, ale Norimberk má vlastní trumf – Norisring. Městský okruh sice měří jen něco přes 2 kilometry, ale zato se jede mezi masivními budovami z 30. let a každá chyba tu bolí. Betonové zdi tu žádné omyly neodpouštějí. Závody DTM tu mají dlouhou tradici a atmosféra bývá parádní – možná trochu drsnější, ale o to autentičtější.
Co všechno stojí za městským závodem?
Zorganizovat závod v ulicích města je logistický majstrštyk. Potřebujete:
- souhlas města a uzavření komunikací – což často vyvolá nelibost u obyvatel a podnikatelů,
- bezpečnostní zajištění – kvůli absenci únikových zón je třeba instalovat kilometry svodidel, plotů a bariér,
- technické úpravy vozovky – musí být odstraněny kanály, upraveny obrubníky a často i kompletně přeasfaltováno,
- zajištění logistiky a zázemí – týmy potřebují paddock, diváci tribuny, sanitky a hasiči zase rychlý přístup k trati.
Výsledkem je ale často výrazný turistický i ekonomický přínos pro dané město – hotely jsou plné, restaurace praskají ve švech a celý region se dostane do mezinárodního povědomí.

Proč mají městské závody takový šmrnc?
Je to kombinace adrenalinu, historie a atmosféry. Diváci jsou doslova v centru dění – mezi zvuky motorů, vůní spáleného benzínu a rachotem kol o městský asfalt. V Monaku sledují někteří fanoušci závod ze svých balkonů nebo z palub jachet. A díky tomu, že trať neodpouští chyby, se tu pravidelně dějí nečekané věci: nehody, přerušení, a občas i vítězství outsidera.
Kromě závodu samotného je tu ale i město, které závodu propůjčilo kulisy. Pro mnoho návštěvníků je víkend s motorsportem zároveň příležitostí objevovat nové destinace. Ať už se vydáte do lesku Monte Carla, na exotický jih Kavkazu nebo do kamenných ulic Pau, zažijete něco víc než jen závod. Zažijete příběh, který se píše mezi zdmi města – rychlostí, zvukem a emocemi.
Zdroje: wikipedia.org, racingcircuits.info