Arabské dobrodružství skončilo před 25 lety. Tatra 816 Liwa stála Araby stovky milionů dolarů

Přidat na Seznam.cz

Bohatá historie této české automobilky napsala mnoho příběhů, včetně toho o speciálu postaveném pro písky Spojených arabských emirátů. Tatra 816 Liwa byla neuvěřitelným technickým počinem, který je dodnes zahalen několika tajemstvími.

Výroba speciální techniky pro armádu je pro každou automobilku velkou výzvou. Závazek, který předpokládá jak technické a technologické zázemí, tak vynikající vývoj a zkušenosti poskytující nenahraditelné know-how.

To vše kopřivnická Tatra v nedávné minulosti zřejmě měla, protože její vozy nesloužily zdaleka jen v armádách České republiky nebo Slovenska. Jednou z nejzajímavějších vojenských epizod tohoto výrobce je bezesporu velká zakázka pro Spojené arabské emiráty.

Na třetí pokus

Tatra 815 je známá široko daleko a není člověka se zájmem o techniku, který by ji neznal. Ale co Tatra 816? O ní slyšel jen málokdo a její označení vyvolává spíše otazníky než encyklopedický výčet historie tohoto označení. T 816 vznikla na základě Tatry 815 a její vývoj začal v roce 1993, tedy přesně před třiceti lety.

Tehdy Tatra bojovala v tendru na těžkou vojenskou techniku pro armádu Spojených arabských emirátů. Nejprve to zkoušela s modelem Tatra 815 VVN 8×8 s kódovým označením G1, později jej modernizovala na evoluci G2 (která skončila jako hasičský speciál v Jihoafrické republice) a nakonec Tatra postavila model T 816 (G3) s pracovním názvem „Liwa“. Tento název nebyl náhodný, neboť se jednalo o slavnou oázu Liwa pod Perským zálivem. Nakonec získal cenu a Tatra si vydláždila cestu do arabské armády.

Více než 1000 vozů

Předmětem smlouvy uzavřené počátkem roku 1996 mezi Tatrou a Spojenými arabskými emiráty byl vojenský valník se složitým názvem Tatra 816-6ZVV86 28 400 8×8.1R Liwa. Poháněl jej vodou chlazený osmiválec 16 VHD Deutz BF8M V8 o výkonu 400 kW (544 koní) a automatická převodovka Twin Disc, díky níž Tatra, uzpůsobená pro jízdu v písečných dunách, dosahovala rychlosti až 120 km/h. Vůz byl vybaven i automatickou převodovkou Twin Disc.

Zatímco na asfaltu měla spotřebu 55 l/100 km, v písku to bylo až 120 l/100 km. A co je ještě důležitější, na silnici dokázala utáhnout přívěs o hmotnosti 65 t a v sypkém písku zvládla přívěs nebo automobil na tažném zařízení o hmotnosti až 15 t. Ve Spojených arabských emirátech nakonec skončilo 1 127 kusů tohoto velkolepého vozu a cena celé zakázky byla vyčíslena na 180 000 000 dolarů, v přepočtu cca 3,9 miliard Kč. Poslední Tatru 816 Liwa převzali místní vojáci v dubnu 1998.

Zdroj: redakce, Armádní Noviny, Wikipedia