Toto auto zvládlo 50 let provozu. Jedna chyba však může znamenat jeho konec
Staré automobily si zaslouží speciální péči, která se výrazně liší od péče o moderní vozy. Jejich motory jsou křehčí a citlivější, a proto je důležité jim věnovat pravidelnou péči. A samozřejmě také pozornost.
Veterán není jen obyčejné staré auto. Je to unikátní stroj s vlastní historií a duší, který nese příběhy let strávených na silnicích. Aby motor veterána zůstal spolehlivý po dlouhá léta, je potřeba mu věnovat správnou péči.
Péče o motor veterána se liší od údržby moderního vozu a vyžaduje speciální zacházení. Je důležité pravidelně kontrolovat stav motoru, správně ho mazat a s veteránem často jezdit. Tím se zajistí, že všechny součástky zůstanou v pohybu a motor si zachová svou spolehlivost i sílu.
Pravidelná výměna oleje
Motor veterána potřebuje pravidelnou výměnu oleje, aby zůstal v dobrém stavu. Většina moderních vozů využívá syntetické oleje, ale u veteránů to není vhodné. Syntetické oleje mohou být příliš agresivní pro starší součásti motoru.
Platí to zejména u automobilů vyrobených před více než 70 lety. Pro tyto vozy je lepší zvolit minerální nebo polosyntetický olej, který je šetrnější a více odpovídá technologiím té doby.
Olej je potřeba měnit pravidelně, ideálně každých 1000 až 1500 kilometrů, nebo alespoň jednou za rok, i když auto nejezdí. U vozů z 50. let se doporučuje používat oleje s vyšší viskozitou. Zatímco u vozů z 80. let se doporučuje použití oleje se speciálními přísadami pro lepší mazání.
Jak správně čistit motor
Důležité je také pravidelné čištění motoru veterána. Nečistoty v motoru mohou způsobit přehřívání a vést až ke korozi. Nejvíce se hromadí kolem ventilového víka, těsnění a spodní části motoru. Při čištění motoru je důležité používat šetrné čistící prostředky a jemné hadříky, které nepoškodí starší materiály.
Tlakové mytí a agresivní chemikálie nejsou pro motor veterána vhodné, mohly by poškodit citlivé části. Jemné čištění naopak pomáhá prodloužit životnost motoru a udržuje ho v co nejlepší kondici.
Proč je důležité pravidelně jezdit
I když veterán není autem na každodenní ježdění, je dobré ho pravidelně používat. Dlouhé stání není pro starý motor ideální. Pokud auto necháváte stát příliš dlouho, mohou se poškodit těsnění, ztvrdnout gumové součástky a mohou nastat další problémy, které zkrátí životnost motoru.
Aby se předešlo vysychání a poškození součástek motoru, doporučuje se jezdit s veteránem alespoň jednou měsíčně na vzdálenost 30 až 50 kilometrů. Před jízdou je dobré nechat motor běžet na volnoběh alespoň pár minut, aby se zahřál a správně promazal. Tím se zajistí, že součásti motoru zůstanou v pohybu a zabrání se hromadění vlhkosti, která by mohla poškodit jeho vnitřní mechanismy.
Jak správně pečovat o motor veterána
Péče o motor veterána zahrnuje nejen pravidelnou výměnu oleje a čištění motoru, ale také kontrolu těsnění a chladicího systému. Těsnění je třeba vyměnit, pokud vykazuje známky opotřebení, a chladicí kapalinu je doporučeno měnit každé dva roky, aby se předešlo přehřívání motoru.
U vozů starších 30 let je důležité pravidelně kontrolovat zapalovací svíčky, akumulátor a rozvodové řemeny. Kromě toho by péče o motor měla zahrnovat i pravidelnou kontrolu vzduchového filtru, palivového systému a výfukového potrubí.
Takto zajistíte, že váš veterán ujede ještě mnoho kilometrů a jeho motor bude v dobré kondici po dlouhá léta.
Zdroj: Consumer Reports, aktualne.cz, idnes.cz