Test křižovatky, který zmate i zkušené řidiče. Jen 2 % ví, kdo má přednost, patříte mezi ně?
Křižovatka ve tvaru T patří mezi poměrně běžné křižovatky. I přesto však dokáže řidiče dosti potrápit. Některé křižovatky mohou být poměrně matoucí a jinak tomu není ani u této nejtěžší křižovatky ve tvaru T. Přitom je pro její bezpečné projetí potřeba dodržet jen pár základních pravidel. Věděli byste, jak správně zabočit?
Mnoho řidičů se již ocitlo v situaci, kdy si nebyli jisti správným odbočením nebo předností v jízdě. Jinak tomu není ani v případě křižovatky ve tvaru T. Pomocníkem pro správné projetí křižovatkou je nejen pravidlo pravé ruky, ve kterém mnoho řidičů chybuje, ale také přednost protijedoucím vozidlům. Nedání přednosti v jízdě přitom za letošní rok zapříčinilo více jak deset tisíc nehod.
K tomuto problému se vyjádřil pan Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., který uvádí: „Nedání přednosti v jízdě souvisí s celou řadou spolupůsobících faktorů: provedením dopravního prostoru – nedostatečný/omezený rozhled nebo nevhodné uspořádání křižovatek (např. křižovatky navozující psychologickou přednost), nesprávným vyhodnocením situace v provozu nebo nepozorností např. v důsledku zanedbání potřeby vyhledat informaci nebo přetížení pozornosti řidiče“ a dále dodává, že pravděpodobnost vzniku nehody dále umocňuje situace, kdy se řidič ocitá v neznámém dopravním prostoru. Jak tedy správně poznat, kdo má přednost?
Zlatá pravidla silničního provozu
V místech, kde není přednost upravena dopravním značením nebo semafory, je důležité řídit se jistými pravidly. Mnoho řidičů zastává pravidlo, které tvrdí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele. To však není vůbec bezpečné. V lepším případě můžete dostat vytroubeno, v horším případě to může skončit nehodou. Zlatou volbou v těchto případech je řídit se pravidly silničního provozu, tedy konkrétně pravidlem pravé ruky a předností protijedoucích vozidel.
To však není všechno. V některých výjimečných případech se pravidlo pravé ruky neuplatňuje, například pokud vyjíždíte z obytné zóny nebo z účelové komunikace. V tomto případě musíte dát přednost všem vozidlům bez ohledu na to, z jakého jedou směru. Na to je důležité pamatovat, abyste neohrozili jiné vozidlo v domněnce, že máte přednost.
„Někdy opravdu není na první pohled zřetelné, jaká komunikace je vlastně ta účelová, a proto bych doporučil, aby se i ti řidiči, kteří jsou přesvědčeni, že jsou na veřejné, a nikoli té účelové komunikaci, pro jistotu řídili pravidlem pravé ruky,“ vysvětluje odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera. A jak to tedy je s předností v jízdě v případě zmíněné křižovatky ve tvaru T?
Křižovatka ve tvaru T
U tohoto typu křižovatky mnoho řidičů nabírá dojmu, že mají přednost proto, že jedou rovně. Bohužel tomu tak nutně být nemusí a nehoda je na světě. V této zapeklité situaci se na křižovatce ve tvaru T sejdou 3 auta – zelené, fialové a oranžové. Oranžové auto by chtělo odbočit doprava, fialové chce pokračovat rovně a zelené chce také pokračovat rovně. Každé z nich obsadilo jedno z ramen křižovatky. Nastává tedy otázka, kdo pojede jako první?
Z obrázku je taktéž patrné, že přednost na této křižovatce není nijak upravena, a tak je potřeba řídit se stanovenými pravidly silničního provozu. Je patrný pouze zákaz odbočení vpravo pro zelené auto. Většina řidičů by pravděpodobně na první dobrou řekla, že pojede jako první zelené auto, protože nikam neodbočuje. To však není pravda. Pokud by se řidiči tímto názorem skutečně řídili, mohlo by to dopadnout katastrofálně.
Kdo pojede jako první?
Řešení této hádanky může být pro mnohé překvapivé. Jako první si do křižovatky v tomto případě najede fialové auto, které chce jet rovně. Musí však dát přednost protijedoucímu vozidlu, tedy autu zelenému, které jede také rovně. Zelené auto současně musí dát přednost autu oranžovému, jelikož se zde uplatňuje pravidlo pravé ruky, a tedy přednost zprava. Správným řešením je, že jako první z křižovatky vyjede fialové auto, poté oranžové a následuje zelené.
Nedání přednosti v jízdě
Pokud se v podobné situaci ocitnete a nedáte přednost v jízdě, hrozí vám nemalý postih. Nedání přednosti vás může stát 4 body a k tomu několik tisíc korun pokutu jako bonus. Na místě by to bylo až za 2500 Kč a ve správním řízení se výše pokuty může vyšplhat až na 5000 Kč. V případě, že byste tento přestupek opakovali vícekrát po dobu 12 po sobě jdoucích měsíců, koledujete si o zákaz řízení motorových vozidel na jeden až šest měsíců.
Zdroje: nehody.cdv.cz, portalridice.cz, autorevue.cz, besip.gov.cz