Tento jednoduchý zvyk vám ušetří tisíce korun na opravách motoru
Pokud chcete ušetřit nemalé peníze na opravách motoru, možná jste již slyšeli, že pečlivá údržba je základem dlouhodobé spolehlivosti. Jen málokdo si ale uvědomuje, že se počítá každý detail, včetně těch, které se odehrávají během několika prvních minut po nastartování. Tyto okamžiky rozhodují o stavu vašeho motoru na několik dlouhých let dopředu.
Motor tvoří hned několik velice důležitých součástí, přičemž každá z nich musí pracovat pod extrémním tlakem a v náročných podmínkách, ať už jsou třeskuté mrazy nebo se proháníte po rozpálené silnici. Pokud se některá z nich pokazí, oprava není levná záležitost. Zatímco většina řidičů se soustředí na to, jakým olejem nebo palivem svůj vůz krmí, přehlížejí docela podstatnou situaci, do které se motor při každé jízdě dostane – jeho zahřívání.
Proč je zahřívání motoru tak důležité?
V chladném počasí každý motor, ať už benzinový či dieselový trpí. Olej, který se stará o mazání pohyblivých částí, je při nízkých teplotách hustší a trvá déle, než se dostane všude tam, kde je potřeba. Bez řádného mazání jsou součásti motoru vystaveny mnohem většímu tření, což vede k rychlejšímu opotřebení. Nechat motor zahřát několik minut po nastartování vám doslova dokáže ušetřit tisíce korun, protože právě tímto způsobem umožníte oleji dostat se na správnou teplotu a mazat právě ty součásti, které jsou třeba.
Podle odborníků je opotřebení motoru až z 90 % způsobeno jeho nesprávným zahřátím při startu. Jízda při vysokých otáčkách bez dostatečného zahřátí motoru vede k poškození ložisek, pístů a dalších klíčových komponentů.
Zahřívání motoru: Co se děje uvnitř?
Během prvních okamžiků po startu je motor stále ve „studeném stavu“. Nádržka s olejem je ve spodní části motoru a svou hustotou ztěžuje rychlé pokrytí všech částí motoru. Jak se auto zahřívá, olej se stává tekutějším a lépe proudí do všech potřebných míst. Když vyrazíte na cestu ihned po nastartování, motor musí překonat zvýšenou zátěž, i když se sotva „probral“, což vede k nepatrnému opotřebení komponentů. Pokud jste zvyklí jezdit s nezahřátým motorem zcela běžně, vzpomeňte si na přísloví: „Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.“
Jak správně zahřívat motor
Moderní motory jsou konstruovány tak, aby po nastartování běžely hladce i bez delšího zahřívání. Avšak i přesto je vhodné, aby motor běžel na volnoběh alespoň 30 sekund, než sešlápnete akcelerační pedál. Tento krátký časový úsek zajistí, že olej se stihne rozlít do všech potřebných míst.
Pokud je venku mráz, doporučuje se nechat motor běžet klidně pár minut. Poté můžete začít pomalu zrychlovat, aby se předešlo zbytečně extrémnímu výkonu na motor.
Chyby, kterým je třeba se vyhnout
Jednou z nejčastějších chyb je, že lidé nechají auto běžet na volnoběh víc než je zdrávo. Příliš dlouhé zahřívání však může způsobit hromadění sazí a karbonu v motoru – snižuje účinnost a výkon vozidla. „Není správné, když nechávají lidé nastartovaný motor na volnoběh i 15 a více minut. To může škodit například válcům a pístním kroužkům,“ říká expert na konstrukci motorů General Motors Andrew Randolph.
Jakmile motor dosáhne provozní teploty, můžete vyrazit
Zahřívání motoru je něco jako ranní protahování před během – když ho neuděláte, dřív nebo později vás to zkrátka dožene. Jen pár minut trpělivosti na začátku cesty může znamenat tisíce korun ušetřených na opravách a spoustu klidných kilometrů. Takže až příště otočíte klíčkem, dejte svému autu chvilku, aby se probudilo a připravilo na jízdu.
Zdroj: tn.nova.cz, garaz.cz, cnn.iprima.cz