Přísné emisní limity a nástup elektromobilů. Rok 2025 bude zničující pro automobilky
Výroba automobilů, což je tradiční pilíř naší a mnohých jiných ekonomik Evropy, čeká pořádné zemětřesení, což je přechod na bezemisní přepravu. Ta je ale poněkud strastiplná a nebude bez obětí. Co můžeme na této cestě čekat příští rok?
Nové emisní limity
Tou nejpřevratnější změnou v tomto roce budou nové emisní limity, které budou muset evropské automobilky splnit. Jako emisní limit se označuje nejvyšší možná koncentrace látky, která může být vypuštěna volně do ovzduší.
Emisní limity Euro nařizují tento objem u automobilů, první tato norma byla nařízená v roce 1992.
Normou se nařizuje maximální objem oxidu dusíku, uhlíku a pevnými částicemi, které automobily vypouštějí do ovzduší. V roce 2019 byla doprava odpovědná za zhruba čtvrtinu všech emisí oxidu uhličitého v Evropské unii, silniční podle Evropské agentury pro životní měla na svědomí 71,7 procent.
Emise za celou flotilu
Cílem je snížit tyto emise na minimum. Jejich škodlivost je totiž prokázaná bezpečně. Otázka je ale jak tak učinit? Evropská unie se rozhodla jít cestou postupného snižování emisí. Cílem je rok 2035, kdy jsou tyto limity stanovené na 0 gramů škodlivin na ujetý kilometr. To prakticky znamená konec výroby vozidel se spalovacím motorem. Nejnověji nás čeká další norma Euro 7, která stanovuje velmi přísné emisní limity pro celou flotilu evropských výrobců. Limit je stanovený na 93,6 gramů na kilometr.
Tento objem se rozpočítává na celou flotilu vyráběných a registrovaných vozidel určité značky. Firmy jsou tedy tlačené jednak k tomu, aby snižovaly vypouštěné emise u vozidel se spalovacími motory, ale také k tomu, aby prodávaly co nejvíce elektromobilů.
Prodej elektromobilů vázne
To je bohužel pro evropské automobilky velmi těžké. Na evropské výrobce výrazně dotírá konkurence zejména čínských elektromobilů. Ty jsou totiž velmi výrazně dotované a na evropský trh se dostávají za ceny, kterým evropští tradiční výrobci nemohou konkurovat. Proto platí od listopadu zcela nová cla na čínské elektromobily, které jsou ještě navíc k desetiprocentnímu běžnému dovozovému clu.
Výše cel se liší podle toho, jak kteří výrobci spolupracovali s Unií při prošetřování vlivu dotací na jejich výslednou cenu. Čína si pochopitelně nechce nechat tuto přirážku líbit a hrozí odvetnými akcemi, zároveň stále probíhá další vyjednávání s Unií a podoba cel se tedy může změnit.
Nesplní normu? Hrozí pokuty
Na druhou stranu evropské výrobce výrazně ovlivňuje nová norma. Té se mnoho výrobců velmi obává, neboť pokud ji nesplní a neprodají dostatek elektromobilů, pak musí hradit obrovské pokuty. Ty jsou stanovené na 95 EUR za každý gram nad emisní limit, který vozidla vypustí.
Proti splnění tohoto emisního cíle se postavilo několik států. Nejnovější iniciativu projevila Česká republika spolu s Itálií. Na setkání evropských ministrů za snížení přísnosti této normy loboval jak ministr průmyslu Vlček, tak ministr dopravy Kupka. Ti hrozí, že nové emisní limity výrazně ohrozí evropský automobilový průmysl, jeho konkurenceschopnost a také pracovní místa.
Hrozí stávky a propouštění
- Evropský automobilový průmysl vytváří přibližně 1,5% HDP a zaměstnává téměř 2,4 milionu lidí, tedy 6,5% z celkového počtu lidí zaměstnaných ve výrobě a něco přes 1 procento z celkového počtu zaměstnanců v hospodářství Unie.
- Již nyní stávkovali například zaměstnanci Volkswagenu, který chce prvně ve své historii zavírat továrny.
To, zda se emisní normy oddálí, závisí na dalších aktivitách a na průchodnosti evropským parlamentem. Například český europoslanec Jan Farský upozorňuje na to, že automobilky měly na přechod na elektromobilitu dostatek času a že jejich výdělky jsou stále rekordní.
Zdroj: Ministerstvo dopravy,automakers.cz/?p=4220, Evropský parlament, denik.cz