Nejpodivnější motory, které kdy vznikly. Zkontrolujte, zda je nemáte v autě
V automobilové historii se můžete setkat s kde čím, a to včetně opravdu zvláštních, neobvyklých a nekonvenčních motorů. Vybrali jsme TOP 5 nejšílenějších. Tyto motory jsou výsledkem zajímavých myšlenek a nevšedních přístupů jejich výrobců.
Sériové vozy ušly, od vynalezení spalovacího motoru, dlouhou cestu. Automobilky se mezi sebou předhánějí a snaží se být konkurenceschopné. Proto stále vymýšlí nové inovace, které se týkají nejen výkonu, ale také designu motorů a celých vozů. Některé z motorů jsou ale skutečně podivné.
Proč jsou některé motory nepoužitelné?
Myšlenka je někdy skvělá, ale v praxi se bohužel nedá použít. A to je případ některých nejpodivnějších motorů, které kdy vznikly. Problémem bylo jejich použití v běžné praxi, v rámci oblastí, které nešly skloubit a faktorů, týkajících se technické nebo ekonomické oblasti. Snahou výrobců těchto nekonvenčních motorů je inovovat a zlepšovat, což s sebou ale přináší množství komplikací.
Důvody, které vedly k tomu, že tyto motory nemohou být používány v praxi, se týkají například technické složitosti a malé spolehlivosti. Dalším problémem jsou velké náklady na výrobu a následnou údržbu. Motory, které mohly být v minulosti označené za nejpodivnější, byly také velmi neefektivní, protože měly nízkou účinnost a vysoké emise. V neposlední řadě o ně nebyl zájem, protože byly drahé, nebo se o nich jednoduše nevědělo, jelikož se jejich výrobu nepodařilo zajistit v masovém měřítku. Některé z motorů byly náročné také pro svůj materiál, což zvyšovalo výrobní náklady.
Mnoho motorů se odlišuje od normálu, díky čemu nabízí nové možnosti. Bohužel tvůrci těchto motorů se musí potýkat se spoustou výzev, ať už ekonomických nebo technických, které brání jejich realizaci.
Seznamte se s 5 nejpodivnějšími motory
- Wankelův rotační motor můžete najít v některých vozech značky Mazda. Je zvláštní tím, že nemá písty a používá trojúhelníkový rotor, který vytváří energii tím, že se otáčí v komoře. Motor umožňuje vysoké otáčky, ale jeho palivová účinnost pokulhává. Navíc má tento motor problémy s emisemi.
- Turbínový motor má plynovou turbínu a najdete ho v automobilech značky Chrysler Turbine. Tento motor může fungovat na naftu i benzín. Bohužel tento motor neměl úspěch, kvůli vysoké spotřebě paliva, vysoké hlučnosti a složitému provedení.
- Radiální motor patří k těm, které se často používají v letadlech. Jeho válce jsou uspořádané kruhově, kolem centrální klikové hřídele. V minulosti jste tento motor mohli najít například v autech Salmson AL3 z roku 1929. Jeho nevýhodou však byla přílišná velikost, vysoká hmotnost a problémy s chlazením.
- Motor Swashplate měl unikátní konstrukci s písty, které se pohybovaly do kruhu, místo nahoru a dolů. Tento motor se však potýkal s problémy, týkajícími se spolehlivosti a praktičnosti.
- Motor na stlačený vzduch byl experimentem, který jste mohli najít ve vozech poháněných vzduchem, jako jsou auta MDI. Jeho účinnost je však chabá.
Historie je plná podivností
V historii byste našli další množství podivných motorů, které jsou směsicí kreativních myšlenek jejich výrobců a důkazem, že se automobilová technologie snaží „neusnout na vavřínech“. Přesto, že se některé z motorů neuchytily, daly základ pro další inovativní myšlenky, z nichž vzešly produkty, které se používají v sériových autech dodnes.
Navzdory tomu, že se nejpodivnější motory mezi výrobci aut neuchytily, pomohly posouvat hranice toho, co je při konstruování motorů možné a co už ne. Díky tomu se můžeme těšit z motorů, které fungují skvěle a nejsou tak podivné.
Zdroje: youtube.com, slashgear.com, motor-junkie.com