Lidé s IQ nad 100 si vybírají jednu barvu auta. Patříte mezi ně?
To, jakou barvu má vaše auto, o vás může prozradit víc, než si myslíte. Studie potvrzují, že konkrétní barvy vozu mohou napovídat, jak se řidič bude za volantem chovat.
Mnoho řidičů vybírá auto podle toho, jak je velké, jaký má tvar a barvu. Málo z nich si ale uvědomuje, že upřednostňování určité barvy má původ v podvědomí a může poukazovat na osobnost řidiče. A nejde pouze o chování za volantem. Barvy ukazují, jakou má daný člověk povahu a co od něj můžete očekávat i v běžném životě, mimo vozovku.
Barva vašeho auta ukazuje, jací jste
Volba barvy vašeho vozu o vás vypovídá mnohem více, než si myslíte. Například vysoce motivovaní lidé upřednostňují chladné, tmavší a ponuré barvy, jako je šedá, modrá a černá. Naopak jasné a teplé barvy, jako je například červená, si vybírají ti, pro které čas nemá valnou hodnotu, postrádají smysl pro disciplínu a jsou méně motivovaní k dosahování úspěchů.
„Oblíbené jsou různé barvy. V popředí ale zůstává černá, která vypovídá o potřebě cítit se bezpečně. Je to barva, za kterou se lidé mohou schovat. Funguje jako bezpečná přikrývka pro řidiče, kteří se bojí udělat odvážnější volbu.“, uvedla psycholožka barev, Angela Wright.
Černá odráží potřebu síly a bezpečí, červená touhu po pozornosti
Různorodé barvy, které denně potkáváte na silnicích, jsou odrazem mnohostranného charakteru lidí. Co barva vozidla vypovídá o vás?
Černá představuje eleganci, sílu a touhu po bezpečí, bez zbytečného riskování. Patří sem lidé, kteří mají rádi moc a kontrolu nad lidmi a situacemi. Bílá barva je jednou z nejoblíbenějších barev vozů, hned po černé. Upozorňuje na vlastnosti majitele auta, jako je čistota, smysl pro jednoduchost a optimismus.
Šedá je neutrální barvou, kterou si vybírají lidé praktičtí, zodpovědní, spolehliví a nenápadní. Pokud si myslíte, že mezi šedou a stříbrnou barvou není rozdíl, mýlíte se. Stříbrnou si vybírají lidé, kteří mají podobné vlastnosti, jako řidiči, vybírající si šedá auta. Navíc ale mají velký smysl pro inovaci, zakládají si na své pověsti a statusu a určitě netouží být nenápadní.
Další častou barvou, kterou můžete na vozovkách spatřit, je červená. Máte-li vůz v této barvě, jste pravděpodobně energičtí, vášniví a nechcete být šedými myškami. Naopak chcete vyčnívat z davu. Řidiči vozů v zelené barvě mají rádi harmonii, hledají rovnováhu a nemálo z nich miluje přírodu. Žlutá a oranžová auta si vybírají lidé, kteří jsou optimističtí a kreativní. Jejich veselá a slunečná povaha se promítá všude, včetně barvy auta. Tito lidé jsou extroverty, kteří milují zábavu a svérázný humor.
Vše je ale třeba brát s rezervou. Nejsme všichni stejní. A jak říká psycholožka barev, Sophie Dearman, zastupující Mezinárodní asociaci řidičů: „Každá barva má za sebou psychologické poselství. I když ne každý, kdo řídí černé auto, hledá sílu, ani každý majitel červeného vozu není rebel, naše preference často odrážejí aspekty naší osobnosti a naše hodnoty.“
Nejchytřejší lidé na sebe upozorňují nejméně
Nejrůznější testy zjistily, že se inteligence řidičů dá určit na základě toho, jaký typ vozu vlastní, zda mají vlastní poznávací značku (můžete si navolit vlastní čísla a písmena, za příplatek) a jakou barvu auta vyberou.
Mezi nejinteligentnější řidiče patří ti, kteří vlastní MINI Cooper, Mazdu nebo Toyotu. Lidé, kteří mají vlastní poznávací značku, mívají inteligenci nižší než ti, kteří ji nemají a co se týká barev, řidiči s bílým a šedým autem se řadí mezi ty chytřejší.
Průměrné hodnoty IQ u řidičů s bílým autem je 95,71. U šedých aut bylo řidičům zjištěno průměrné IQ 94,97. Zajímavostí je, že majitelé elektromobilů, tedy ekologičtějších vozů, dopadli nepříznivě, protože u nich bylo zjištěno průměrné IQ 88,43.
Výkonný ředitel společnosti Scrap Car Comparison, Dan Gick říká: „Chytrost řidiče za volantem se odráží pouze v tom, že se snaží udržet sebe i ostatní řidiče v bezpečí a nedělat rozhodnutí, která by někoho ohrozila. Hlavní věcí je být chytrým a rozumným řidičem bez ohledu na to, jaké auto vlastníte.“
Zdroje: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, bbc.com, mirror.co.uk, forbes.com