Co dělat, když auto v mrazu nenastartuje? Nikdo vám neřekne, že je to tak snadné
Nenastartovat auto hned po ránu nebo i během dne naštve každého řidiče. Nejenom, že kvůli tomu můžeme přijít pozdě do práce, ale také musíme zjistit, proč auto nechce chytit. Naštěstí se můžeme držet několika rad, díky kterým se nám třeba po chvilce podaří nastartovat.
Auto si pořizujeme hlavně z toho důvodu, abychom nemuseli jezdit veřejnou dopravou a abychom se dostali na místa v čas, který nám vyhovuje. Vlastnit auto nabízí velkou svobodu v tom, kdy a kam pojedeme. Zároveň je ale nutné auto opravovat, dělat údržbu a platit za jeho provoz. Právě provoz vozidla se může stát obtížnější ve chvíli, kdy začne zimní období. Některá auta začnou zlobit, nechtějí startovat a začnou se projevovat určité vady. Velmi častou potíží je problém se startováním při nízkých teplotách. I tento problém můžeme snadno vyřešit.
Během zimy bychom měli baterii nabíjet častěji
Tím nejčastějším problémem, proč nemůžeme v zimě nastartovat, jsou potíže s autobaterií. Jen velmi malé množství řidičů kontroluje a nabíjí baterii pravidelně. Přitom by tato činnost měla patřit do běžné údržby. Problém během zimy s autobaterií je hlavně kvůli tomu, že i když si pořídíme kvalitní baterii do vozidla, tak při nízkých teplotách dochází k jejímu vybíjení. Abychom tento problém vyřešili, je možné nastartovat auto s pomocí jiného vozu a startovacích kabelů. Než baterii napojíme na startovací kabely, měli bychom zkontrolovat její stav a případně očistit svorky od koroze.
Příchod zimy nám prozradí slabé stránky auta
Ve chvíli, kdy venku klesnou teploty na 0 °C, se mohou na našem vozidle projevit vadné díly nebo součástky, které už dosluhují. To způsobí i to, že se vám bude auto startovat obtížněji anebo nenastartujete vůbec. V zimě se velmi často projeví vadný startér či dosluhující alternátor. Abyste k motoru dostali co nejvíce energie, vyplatí se vypnout rádio, světla, topení a všechny žrouty energie. Poté máte další pokus na to, abyste nastartovali. Pozorně se však zaposlouchejte, zda neuslyšíte cvaknutí. To by totiž mohlo naznačovat rozbitý startér.

Když venku mrzne, může zamrznout i palivový systém
Jelikož fyzika a chemie fungují úplně všude, není tomu u auta jinak. Jakmile venkovní teploty klesnou pod bod mrazu, začne se v nádrži kondenzovat voda. Čím větší jsou mrazy, tím je větší pravděpodobnost, že voda v nádrži zamrzne a tím pádem se vám nepodaří nastartovat. Tomuto problému se můžeme vyhnout zcela jednoduše. Jak? Nechávejte během zimy nádrž alespoň z poloviny plnou a nejlépe zcela plnou. Díky tomu se v ní nebude srážet voda, která by poté dělala akorát problémy. Dále můžeme do nádrže přilévat aditiva proti zamrznutí.
Výběrem vhodného motorového oleje zabráníme problémům se startováním
Vybírali jste někdy olej sami? Pokud ne, je zcela jasné, že netušíte, který je do našich podmínek vhodnější na zimu. Tím by měl být ten s nižší viskozitou. Ve kvalitním autoservisu by nám s tímto problémem měli poradit a při výměně oleje použít ten, který je vhodnější. Pokud by do motoru nalili příliš hustý olej, stane se to, že vám nepůjde během mrazivých dnů nastartovat. Hustý olej ztěžuje roztočení motoru. Olej s nižší viskozitou se lépe dostane všude, kde má mazat a startování nám půjde hladce.

Jak dlouho se mám pokoušet nastartovat?
Nad touto otázkou přemýšlí jen velmi málo lidí, protože většina točí klíčkem ve startéru do doby, dokud je to nepřestane bavit. Tímto jednáním si ale řidiči koledují o průšvih. V zimě je startování obtížnější, a proto podržte klíček maximálně 10 sekund. Pokud auto nenaskočí, chvilku vyčkejte a zkuste to znovu. Tímto způsobem se pokuste auto nastartovat maximálně 3x.
Jakmile bychom se pokoušeli o nastartování i dále, mohlo by to vést k poškození baterie nebo jiných dílů, což jistě nechcete. S velkou pravděpodobností vám bude stačit, když se dobije baterie a nemusíte si přitom rozbít důležitý díl v autě.
Zdroje: autotrends, familyhandyman, eu.usatoday