Automechanik varuje: Těmito 4 chybami zničíte elektromobil, nedělejte to
Elektromobily přinášejí revoluci v osobní dopravě – jsou tiché, ekologické a nenáročné na údržbu. I přesto ale jejich dlouhodobý provoz nějakou péči a základní znalosti potřebuje. Časté opakování zásadních chyb totiž může vést nejen ke snížení výkonu, ale i životnosti vozidla.
Elektrické motory jsou v mnoha ohledech jednodušší na údržbu, než je tomu u těch spalovacích. Není potřeba měnit olej, neřeší se výfukové systémy ani složité palivové soustavy plné drahých komponentů. Některé části elektromobilu však vyžadují specifický přístup – a není to o financích nebo častém servisu, spíše o důslednosti a znalosti toho, co vašemu elektrickému vozu prospívá.
1. Špatné nabíjení baterie
Správné napájení baterie je zcela klíčové pro zachování její dlouhé životnosti a funkčnosti. Baterie v elektromobilech jsou navrženy tak, aby zvládly tisíce nabíjecích cyklů, nicméně opakované nesprávné postupy mohou tuto dobu výrazně zkrátit. Jak tedy na to?
Základem je nabíjet co nejméně. Vyhněte se dobíjení jen o pár procent před „nákupákem“ nebo při pití kávy na benzínce. Automobil raději nabijte pořádně a jednou. I tady ale mnoho lidí narazí – životnost baterie totiž znatelně zkracuje nabíjení na 100 %, baterie totiž při plném nabití generuje více tepla, což zvyšuje její opotřebení. Škodí ale i pravidelné vybíjení pod 20 %. Nabíjejte tedy ideálně do 80 až 90 % a včas.
Dalším častým prohřeškem je neustálé používání rychlonabíječek. Ty jsou samozřejmě praktické a jejich využívání je lákavé, auto je plně nabité “za pár minut” a vy se tak nemusíte zdržovat. Rychlonabíječky ale produkují mnohem více tepla a zkracují tak opět životnost baterie. Využívejte je tedy spíše příležitostně a úplně se jim vyhnout v mrazivém počasí.

2. Zapomínáte na systém chlazení?
Moderní elektromobily jsou vybaveny sofistikovanými systémy chlazení. Ty udržují optimální teplotu baterie a motoru, a jsou zásadní nejen pro výkon vozu, ale také pro celkovou bezpečnost. Přesto mnoho majitelů na údržbu zapomíná. Pravidelně měňte a doplňujte chladicí kapalinu podle doporučení výrobce. Tím snadno předejdete přehřívání elektromotoru a zbytečnému opotřebení vlivem vysokých teplot.
Pozornost chlazení věnujte zejména v extrémních vedrem. Vyrážíte-li na dovolenou, je kontrola systému pro chlazení nutností. Objeví-li se potíže, rozsvítí se na palubní desce příslušná kontrolka. Tomu ale předcházejí i varovné signály, jako je třeba pokles výkonu.
3. Zanedbání pravidelného servisu
Pravidelný servis je u aut se spalovacími motory samozřejmostí. Mnoho majitelů elektromobilů má však pocit, že když elektrické motory vyžadují méně údržby, nemusí do servisu vůbec. Kontroly motoru jsou méně časté, nečeká vás žádná výměna oleje, kontrola vstřiků a další základní úkony. Mechanické části vozu by se ale pravidelně kontrolovat měly.
Tento servis je fajn spojit například s výměnou pneumatik. Je třeba zkontrolovat systém regenerativního brzdění, tlumičů nebo geometrii kol. Zatímco brzdy se opotřebovávají méně, je důležité pravidelně měnit brzdovou kapalinu. K rychlejšímu opotřebení naopak dochází u pneumatik.

4. Čistěte nabíjení porty a konektory
Nabíjecí port je jedním z nejvíce využívaných prvků elektromobilu, jeho údržba už ale mnohým tak důležitá nepřijde. To je ale chyba, nahromadění nečistot nebo vlhkosti může způsobit špatný kontakt, což často vede k přerušení nabíjení, či dokonce k poškození elektroniky.
Nabíjecí port čistíme suchým hadříkem a jemným kartáčkem. Vyhněte se agresivním chemikáliím, které mohou poškodit citlivé součástky portu. Pokud zjistíte korozi nebo jakékoliv poškození, je nutné se obrátit na servis.
Zdroje: wikipedia, caradndriver.com, afdc.energy.gov