Automechanik: Chudák motor. Přechod z léta na zimu nezvládá 90 % řidičů
Přechod z léta na zimu je pro řidiče ve znamení pravidelného servisu. Díky správné údržbě totiž lze předejít problémům, které obvykle končí nepojízdným vozem. Pro správnou přípravu na mrazivé období stačí dodržet pár základních kroků.
V zimě čelí auta nízkým teplotám, vyšší zátěži a většinou i častějšímu startování. Tyto podmínky výrazně ovlivňují stav kapalin i důležitých součástí vozidla. Zanedbání servisu má pak za následek nižší výkon i kratší životnost dílů nebo samotného vozu. Při přípravě na mrazivé počasí ale nestačí jen vyměnit pneumatiky za zimní, pozornost zaslouží i motor.
1. Kontrola chladicí kapaliny
Chladicí kapalina zabraňuje přehřátí motoru. V zimě ale chrání systém před zamrznutím a korozí, proto je vhodné zkontrolovat její stav, a ještě lépe ji vyměnit. v zimě by totiž měla mít trochu jiné složení, než které stačí pro letní teploty. Zásadní je správný poměr glykolu a vody, ale i mrazuvzdornost do -30 °C. Pokud kapalina není dostatečně naředěná, riskujete poškození chladiče a dalších částí motoru.
K určení bodu mrazu použije mechanik v servisu speciální testery, díky kterým zjistí, zda je nutná výměna, nebo stačí kapalinu doplnit. Zkontroluje také těsnost chladicího systému, úniky mohou vést k nedostatečnému chlazení motoru.
2. Údržba baterie
Dalším krokem je kontrola akumulátoru. Ten je v zimě zatížen nízkými teplotami, které přirozeně snižují kapacitu, ale i častějším startováním nebo využitím více funkcí. Baterii je nutné očistit od koroze, zejména pak u svorek. Zkontrolujte také dobré připojení a ideálně si ji nechejte i přeměřit – vyhnete se tak nepříjemnostem se startovacími kabely.
Důkladná kontrola je na místě hlavně u baterií starších 4 let. Máte-li možnost parkovat auto v garáži, využijte ji. I pár stupňů navíc totiž s kapacitou akumulátoru pomůže.
3. Výměna oleje a filtru
Motorový olej houstne při nízkých teplotách. To ztěžuje jeho cirkulaci, proto je dobré jej na zimu vyměnit za olej s nižší viskozitou. Ten lépe proudí při startování a snižuje opotřebení motoru. Kupříkladu olej s označením 5W-30 je vhodný pro zimní podmínky a mrazy, zatímco viskóznější oleje, jako 10W-40, se hodí spíše do mírnějšího klimatu.
S výměnou oleje nezapomeňte ani na olejové filtry, které mají tendenci se zanášet nečistotami a zhoršují tak průtok oleje. To vše můžete spojit s pravidelným intervalem výměny doporučeným výrobcem vozidla.
4. Kontrola zapalovacích svíček
Svíčky slouží ke startu motoru a efektivnímu spalování pohonných hmot. Před zimou je nechejte opět zkontrolovat, mohou být opotřebené, případně se na nich mohou nacházet usazeniny. Opotřebené nebo poškozené svíčky vyměňte, špatné spalování totiž zvyšuje spotřebu paliva a může dokonce poškodit katalyzátor.
Moderní svíčky u novějších vozidel mají poměrně dlouhou životnost, ale i ty je dobré nechat zkontrolovat a případně vyčistit. U starších vozů pak investujte do kvalitních součástek, které vydrží déle a jsou spolehlivější.
5. Kontrola vzduchového filtru
Vzduchový filtr ovlivňuje množství vzduchu, které se dostává do motoru pro spalování. Zanesený filtr snižuje výkon motoru, zvyšuje spotřebu paliva a přispívá k usazování nečistot v motorovém prostoru. Filtr tedy vyjměte (nebo jej nechejte zkontrolovat mechanikem) a podívejte se, zda není znečištěný prachem.
Příliš špinavý nebo poškozený filtr pak vyměňte za nový. Opět se vyplatí investovat do kvalitního, byť dražšího kusu.
Zdroje: Boote-magazine.de, Idnes.cz, Autorevue.cz