Češi opouštějí zimní řetězy. Textilní „ponožku“ na kola z Norska nasadí i křehká žena bez nářadí a nervů
Češi dávají ocelovým řetězům sbohem. Trendem posledních let jsou textilní řetězy, takzvané ponožky, které zajistí na sněhu i ledu perfektní jízdní vlastnosti a na auto je dokáže nasadit žena a s trochou nadsázky i malé dítě. Oproti těm klasickým vám jejich instalace ušetří spoustu času a nervů.
Zimní počasí bývá v Česku mírné, i tak ale zejména v horských oblastech nastanou situace, kdy se použití řetězů při jízdě autem nevyhnete. Jsou navíc místa, kde vám jejich použití přikazuje dopravní značka C5a „Sněhové řetězy“. Bez sněhových řetězů na poháněné nápravě nebo pneumatik s hroty v jízdě pokračovat nemůžete. Maximální povolená rychlost s řetězy je 50 kilometrů v hodině.
Textilní řetězy nasadí opravdu každý
Stát se však může i to, že podmínky budou natolik nepříznivé, že se nasazení řetězů nevyhnete, přestože tam žádná značka nebude. Pokud se často pohybujete ve vyšších nadmořských výškách, řetězy by vám ve vozidle rozhodně neměly chybět. Hitem posledních sezón jsou textilní řetězy původem z Norska. Pro svůj vzhled i způsob připevnění k pneumatikám si vysloužily přezdívku ponožky na auto. Stačí je totiž jednoduše na gumy navléknout.

Výrazně zlepšují trakční schopnosti vozu především na ledu. Nejznámějším výrobcem je norská společnost AutoSock, která s nimi přišla jako první. Na výběr máte ale z řady dalších značek, ve svém portfoliu je mají dokonce někteří výrobci pneumatik, například Michelin. Textilní řetězy však nejsou vhodné na delší cesty, jejich opotřebování je totiž rychlé. Jízdou po vozovce bez sněhu se navíc zničí okamžitě. Nepříliš dobré vlastnosti mají také v hlubokém sněhu nebo blátě. Kromě speciálního textilu se vyrábějí také pryžové „ponožky“, které jsou účinnější a vydrží delší dobu.
Pozor si dejte u naších sousedů
Podle českých zákonů jsou ale plnohodnotnou alternativou klasických řetězů. „Z pohledu zákona jsou sněhové řetězy výbavou vozidla a jsou řešeny z hlediska funkčního určení, tedy zlepšení jízdních vlastností vozidla na ledu a sněhu, kdy vlastní materiál či použitá technologie není rozhodující,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Nepochodíte s nimi však v Rakousku. Textilní řetězy tam nesplňují požadovanou normu ÖNORM V 5117. Jako plnohodnotné řetězy je rakouská legislativa neuznává a policie na vás v případě kontroly bude hledět stejně, jako byste žádné řetězy neměli, a vystaví vám pokutu. Považují se pouze za vyprošťovací pomůcku.
Ponožky na auto přišly z Norska
Vynálezcem textilních řetězů a zároveň zakladatelem společnosti AutoSock je norský podnikatel Bård Løtveit. Nebyl však prvním, koho to napadlo. S myšlenkou údajně přišla už manželka Henryho Forda, firma jejího muže ji ale nikdy nedotáhla do konce. To dokázal až Løtveit, který v roce 1996 začal s výzkumnými a vývojovými pracemi.

„Obklopil se skupinou odborníků v oblastech výroby příze, textilu a oděvů, odborníky na tření, certifikace automobilových výrobků, design a marketing,“ píše se na oficiálních stránkách společnosti, která výrobu zahájila v roce 1998. „Během posledních 10 let byl AutoSock rozvinut z jednoduchého prototypu s malým vědeckým příspěvkem až k výrobku založené na high-tech výzkumu s vynikající trakcí a odolností. Výzkum a vývoj byl podpořen rozsáhlými testy a vědeckými teoriemi o textiliích a tření,“ píše o sobě dále firma.
Jaké jsou další alternativy
Na delší cesty a do skutečně extrémních podmínek ale odborníci i nadále doporučují použití ocelových řetězů. Bez nich se z hlubokého sněhu nebo bláta nevyhrabete, navíc hravě zvládnou i nižší vrstvy sněhu a led. Jejich životnost je neporovnatelně delší a jet se s nimi krátkodobě dá i po odhrabané cestě. Nevýhodou samozřejmě zůstává jejich složitější nasazení a riziko, že při nesprávném upevnění poškodí vůz.
V případě nouze můžete použít také tekuté řetězy dodávané ve spreji. Rozhodně ale neposlouží po celou cestu, vhodné jsou ale třeba při nutnosti překonat několikametrovou zledovatělou příjezdovou cestu.
Zdroje: garaz.cz, aktualne.cz

Sledovat v Google Zprávách