Všechna služební auta od roku 2030 povinně na elektřinu, žádají firmy a tlačí na EU

Přidat na Seznam.cz

Aby toho nebylo málo a automobilový svět se nenudil, přichází z EU další šok. Firmy chtějí, aby všechna firemní auta byla od roku 2030 povinně elektrická! A protože vozy kupované pro firemní účely tvoří mnohem větší část vozového parku než soukromé automobily, mělo by se tak stát pět let před úplným zákazem prodeje aut se spalovacími motory. Prozatím by měly být vyňaty pouze firemní motocykly.

Zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035 spustil lavinu dalších jednání, jejichž cílem je „vyčistit“ jiná odvětví dopravy než segment osobních automobilů. Podobné boje mezi zastánci elektromobilů a aut s klasickými spalovacími motory se tak rozhořely i v oblasti nákladní a autobusové dopravy. Zdá se však, že ani mezi osobními automobily zatím nepanuje úplný klid.

Schválením emisní normy Euro 7 to nekončí, na pořadu dne je nyní elektrifikace vozových parků firemních automobilů. Koalice 30 globálních společností (včetně Tesca, Coca Coly, Uberu, Ikei a dalších významných hráčů), které mají silný vliv na nákup nových automobilů, tlačí na EU, aby zavedla ještě přísnější pravidla.

Pokud firemní, pak pouze elektrické

„Přední společnosti s velkými vozovými parky se zavázaly stát se lídry v oblasti elektrifikace a ochrany klimatu. Proto nyní žádají vedení EU, aby zajistilo, že od roku 2030 budou muset být všechna nová firemní auta plně elektrická,“ komentuje nejnovější vývoj v EU Stef Cornelis ze společnosti Transport & Environment.

„Firemní automobily byly příliš dlouho mimo hlavní proud zájmu evropských orgánů. To se musí změnit. Evropská komise by měla uznat velký potenciál elektrifikace vozového parku nejen pro ochranu klimatu, ale také pro své občany, protože toto opatření přinese na trh cenově dostupná ojetá elektrická vozidla,“ komentuje dále Cornelis.

Ekologičtí aktivisté dodávají, že v průměru 6 z 10 nových automobilů prodaných v EU jsou firemní vozy a najezdí dvakrát více kilometrů než soukromé vozy. Rozhodnutí o nákupu firemních vozů tak silně ovlivňují rozhodnutí na zbytku trhu a utvářejí také trh s poháněnými automobily. EU se tak opět dostává pod tlak „zelených“ organizací, které považují rok 2035 za málo ambiciózní datum. Otázkou zůstává, jak se s ním vypořádá. Motocykly zatím zůstávají stranou pozornosti, ale analytici již naznačují, že brzy přijde na řadu i elektrifikace jednostopých vozidel.

Zdroj: Transport & Environment, redakce