Tisíce pracovních míst ve hře. VW hrozí, že odejde z Evropy. Týká se to i naší Škodovky?

Přidat na Seznam.cz

Přichází to, před čím mnozí odborníci varují již dlouho. Vysoké ceny energií způsobené válečným konfliktem a následnými sankcemi EU zvyšují riziko odchodu velkých výrobců z postižených regionů. Přesun výroby ze střední a východní Evropy je v koncernu Volkswagen již na pořadu dne. Hrozba je velmi reálná, jak píše server Autonews.

Vysoké ceny energie se rovnají příliš drahé výrobě. To je rovnice, která platí všude na světě; pokud se zkrátka výroba stane příliš drahou, přestane být pro automobilku zajímavá. Právě levná pracovní síla a celkově nižší výrobní náklady přivedly řadu automobilových společností na území středovýchodní Evropy, kde postavily své výrobní závody. Výroba tam stále běží, protože se mezitím kolem nich vytvořil dostatečně kvalifikovaný soubor subdodavatelů a celý proces běží jako na drátkách. Tak to bylo. Vojenský konflikt na Ukrajině však spustil sled událostí, které mohou vést ke skutečnému odchodu některých výrobců z dotčených území.

Když bude třeba, odejdeme

„Kvůli drahému plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy,“ hrozí vedení koncernu Volkswagen. Jedná se o snahu upozornit na problém vysokých cen energií, které mají politický podtext. „Samozřejmě hledáme způsoby, jak být energeticky efektivnější,“ říká současný šéf automobilky Klaus Zellmer. Má na mysli současné problémy s vysokými výrobními náklady a hledání možných řešení. Vysvětlil také, že automobilky ve střední a východní Evropě jsou většinou zcela závislé na dodávkách zemního plynu. Pokud je prognóza jeho nabídky za smysluplnou cenu nejistá, nejsou úvahy o převodu výroby vůbec nereálné.

A i kdyby plyn byl, ale celkové ceny energie by byly příliš vysoké, automobilky přesunou výrobu tam, kde mohou vyrábět energii ze stabilnějších alternativních zdrojů. To se mimochodem děje již dnes. Jak uvádí agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje VW, výroba automobilů koncernu by se mohla přesunout do jihozápadní Evropy. Připravuje se také plán přesunu do severní Evropy, která má lepší přístup k námořním trasám a dodávkám LNG.

„Nekontrolovaný růst cen plynu musí svými zásahy omezit také politici,“ říká Thomas Steg, odpovědný za vnější vztahy koncernu VW. Zároveň naznačil, že odchod skupiny z některých regionů EU je velmi reálný. Problém navíc zhoršuje rozhodnutí některých subdodavatelů se stejnými záměry.

Zdroj: autonews.com