Recenze: 2021 BMW X5 xDrive45e, návrat průkopnického plug-in hybridu

Přidat na Seznam.cz

Když BMW v roce 2019 změnilo design modelu X5, stal se větší a prostornější, přičemž si zachoval svou orientaci na řidiče a inteligentní interiér, ale hybridní model v nabídce chyběl. Letos se vrací plug-in hybrid spolu s některými vylepšeními účinnosti … a ztrátami.

BMW X5 xDrive45e z roku 2021 není tak úsporné jako jeho předchůdce, podle EPA má s plně nabitou baterií spotřebu 50 MPGe. Nehybridní X5 má dálniční spotřebu 25 mpg (9,4 l/100 km). S plně nabitou baterií na okruhu dlouhém 97 km (z čehož přibližně polovinu tvořila jízda pouze na elektřinu) dosáhla naše hybridní X5 spotřeby 46 mpg (5,1 l/100 km). Tato čísla sice nejsou tak působivá jako u předchozí generace modelu X5 plug-in, ale na danou třídu jsou stále velmi dobrá, ale nedosahují hodnot EPA uvedených na nálepce pro městský provoz.

Plug-in X5, označovaný jako xDrive45e, je součástí čtvrté generace modelu X5 a je druhou generací hybridního modelu. Tato verze má mnohem větší dojezd než její předchůdce, přičemž dojezd na plně elektrický pohon je stanoven na přibližně 97 km na jedno nabití. Je větší než mnoho jiných SUV střední třídy, nabízí více vnitřního prostoru, ale stojí za zmínku, že hybridní model upouští od možnosti volby třetí řady.

Změny v pohonném ústrojí jsou hlavním rozdílem mezi X5 xDrive45e ve srovnání s modely X5 s pohonem pouze zadních nebo všech kol se spalovacím motorem. Čtyřválcový motor předchozí generace hybridu byl vypuštěn ve prospěch standardnějšího šestiválce a akumulátor je nyní těžší 17,1 kWh (využitelná kapacita), aby zajistil delší dojezd. Elektromotor je umístěn mezi motorem a převodovkou, což znamená, že standardní pohon všech kol v plug-in verzi funguje jak v režimu EV, tak v hybridním režimu.

Kombinovaný výkon systému je 389 koní (290 kW) a točivý moment 443 Nm, což jsou vyšší hodnoty než u předchozí generace hybridního modelu X5. Řadový šestiválec je přeplňovaný turbodmychadlem a převodovku tvoří osmistupňový automat naladěný na kombinovaný součet. Obě jednotky jsou stejné jako v nehybridním modelu. Motor přidává k výkonu šestiválce přibližně 111 koní (82,7 kW) a 195 Nm (264,4 Nm), čímž je dosaženo kombinovaného výkonu.

Kombinace motoru a motoru dohromady zajišťuje hybridnímu modelu X5 překvapivě rychlý sprint na stovku pod pět sekund (96,5 km/h) a svižné jízdní vlastnosti. BMW rozhodně chtělo zachovat X5 jako vůz pro řidiče, přestože pohotovostní hmotnost hybridního modelu činí téměř2 585,5 kg.

Stejně jako většina plug-in hybridů se i X5 nabíjí pomaleji než plně elektrický vůz. Naše nabíječka úrovně 2, která je schopna dosáhnout výkonu až 40 A, nabíjela hybridní X5 přibližně šest hodin. Díky tomu je u modelu X5 nabíječka úrovně 2 poněkud zbytečná, protože standardní zásuvka 120 V/15 A nabije baterii z prázdného stavu přibližně za devět hodin – za předpokladu, že nedojde ke sdílení obvodů. To je však smysl plug-in hybridního elektromobilu (PHEV) – nabízí to nejlepší z obou světů a nevyžaduje další investice do vybavení. Prostě jezdí tak, jak je. Pokud není baterie plně nabitá, nebo dokonce není nabitá vůbec, PHEV bude stále jezdit.

Standardní výbava modelu X5 z roku 2021 je bohatá, počínaje adaptivními světlomety, 19palcovými koly, adaptivním odpružením, 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem a stejně velkým dotykovým displejem (s bezdrátovými technologiemi Apple CarPlay a Android Auto) a spoustou dalších příjemností. Standardem je také varování před opuštěním jízdního pruhu, systém pro zmírnění následků čelní kolize, sledování mrtvého úhlu a adaptivní tempomat. Hrstka volitelné výbavy je k dispozici, jako je čtyřzónová klimatizace, Wi-Fi hotspot, stínění zadních oken a asistent pro zastavení a rozjezd tempomatu. Paket M Sport přidává větší kola a dekor M Sport.

Pro nás však bylo nejpříjemnější samotné řízení BMW X5 xDrive45e 2021. X5 se chová jako auto: svižně a pohotově. Je pohodlné pro každodenní jízdu a snadno pochopitelné při manévrování a parkování. V plně elektrickém režimu (výchozí nastavení vždy, když je k dispozici dostatek šťávy z baterie) BMW X5 pracuje rychlostí až 135 km/h (84 mph). To spolu s dojezdem pokryje většinu každodenních jízdních potřeb uživatele bez spotřeby benzinu. Což je opět smyslem PHEV.

Pro modelový rok 2022 se očekávají jen velmi malé změny.