Ojetý ostrý sporťák BMW M3 E46 (2000-2006). Tipy, triky a typické závady

Přidat na Seznam.cz

Po úspěšné a fanoušky značky dobře přijaté druhé generaci modelu M3 přišel v roce 2000 čas na další inkarnaci německého sporťáku. BMW nabídlo evoluci, nikoli revoluci. Dnes je to jedno z nejúžasnějších typů M, které si můžete koupit za rozumné peníze.

Motory v BMW M3 E46

BMW M3 používalo jediný zážehový motor o objemu 3.2 litru ve dvou výkonových variantách a to 343 koní ve standardní verzi a 360 koní ve verzi CSL

Základní informace

BMW M3 debutovalo tři roky po uvedení modelu E46 na trh a rok před jeho faceliftem, který však facelift M3 nezahrnoval. To znamená, že vzhled (např. světlomety) a základní konstrukční prvky jsou společné s předfaceliftovým BMW řady 3. Pouze zadní světla byla změněna na to, co měla faceliftovaná řada 3, ale až v roce 2003. I tak se vozy výrazně liší, protože M3 má mimo jiné rozšířené blatníky, vyboulenou kapotu, nové nárazníky a větší prahy. Vůz byl samozřejmě vyzbrojen vším, co je pro takové modely typické, tj. bylo změněno celé odpružení a brzdový systém.

Pod kapotou vozu se nachází atmosférický řadový šestiválec S54B2 se systémem VANOS. Tovární výkon činí 343 koní, v limitované variantě CSL pak 360 koní. Ten je odpovědí na Porsche 911 GT3, vůz zaměřený především na okruhy. Pro rok 2005 bylo možné objednat některé díly z CSL, například brzdový systém, pro standardní M3.

Jednou ze zajímavějších možností modelu byla automatizovaná šestistupňová převodovka SMG, která byla elektrohydraulicky ovládaná. Svým fungováním se měla podobat závodním sekvenčním převodovkám, ale nebyla tak rychlá a s rostoucím počtem ujetých kilometrů byla stále pomalejší. Přesto si zákazníci tuto možnost rádi vybrali (téměř polovina prodaných vozů) a u modelu CSL byla standardem. V praxi stále řadí rychleji než průměrný řidič ručně.

Provoz, recenze a závady

Koupě BMW M3 E46 je často jen začátkem dobrodružství s jedním z nejlepších sportovních vozů 21. století. Málokdy se stane, že je vůz v perfektním stavu, a jen v takovém stavu může poskytovat potěšení z jízdy. Modely dostupné na východoevropském trhu mají někdy najeto více než 200 000 km, což nemusí nutně znamenat, že jsou již nepoužitelné. Každá součást mohla být opravena mnohem dříve.

Navzdory zdání, že je to jinak, není motor tak kultivovaný jako například běžný nesportovní šestiválec BMW. Má poměrně dost problémů, ale ty se obvykle po těchto 20 letech servisu odstraní. Bohužel právě v tom spočívá úskalí „sběratelských“ vozů s minimálním počtem najetých kilometrů, které mohou mít stále tovární vady.

Pozdější modely měly poruchový systém VANOS a vadná těsnění. Po 14-20 letech od výroby může být motor v nejrůznějším stavu. Od repasovaného až po mrtvolu, která ztrácí výkon, ale při vizuální kontrole se to neprojevuje. Takové auto je dobré koupit u opravdu dobrého odborníka.

Další věcí je převodovka. V důsledku intenzivního používání již možná také potřebuje generální opravu, přičemž převodovka SMG situaci ještě více komplikuje. Dále je třeba zkontrolovat hnací hřídel a jeho klouby a také diferenciál. Tento je připevněn na podpěře, která má tendenci se vytahovat. Samozřejmě by se nemělo zapomínat na spojku. Zdánlivě klišé, ale je třeba pamatovat na dvouhmotové kolo, které lze také vyměnit. I výměna součástí zavěšení bude stát několik tisíc zlotých.

Díky tomu přestanou vadit elektrické závady a další drobné detaily. Velmi důležité je také zkontrolovat stav celé karoserie. To není stejné jako u řady 3, která má tendenci korodovat. Přenáší se zde různá zatížení díky sportovní jízdě, a proto může například podlaha praskat.

Při koupi takového vozu si prostě musíte uvědomit, že každý díl může stát mnohonásobně více než u běžné řady 3, a navíc je vystaven mnohonásobně většímu namáhání. Nejčastěji musí být originální a montáž musí být provedena v souladu s uměním. Ušetřit pár desítek tisíc se může vyplatit vydáním několika stovek tisíc.

Typické závady BMW M3 E46

  • Poruchy systému VANOS v motoru,
  • roztržené uchycení zadní nápravy,
  • rozbitý podvozek,
  • oddělení rozvodového řetězu,
  • Poruchy převodovky SMG,
  • opotřebované součásti převodovky

Doporučujeme ojetý vůz kupovat raději u specialisty na BMW a vyvarovat se koupi vozu za výhodnou cenu bez důkladné prohlídky odborníkem. Optimální cena by měla přesahovat 700 tisíc korun.

Zdroj: WhatCar

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]