Jak dlouho mohou být nové pneumatiky na skladě? Guma není jogurt, stárne pomaleji, než si myslíte

Přidat na Seznam.cz

Je logické, že nové pneumatiky při jejich výběru posuzujeme také podle toho, zda jsou skutečně nové. Vždyť vlastnosti pryže se časem mění a směs se nejen mechanicky opotřebovává, ale vlivem UV záření a dalších vlivů tvrdne, praská a postupně se stává nepoužitelnou v důsledku degradace vlastností.

„Stalo se tak trochu mantrou, že šest let stará pneumatika je nepoužitelná, ale není to tak úplně pravda. Pokud ji správně uskladníte a vytáhnete ji až po několika letech, může vám na autě vydržet stejně dlouho jako úplně nová,“ říká Radovan Rábek, majitel sítě pneuservisů.

Kontrolujete při nákupu pneumatik označení DOT? Děláte správnou věc

„Při nákupu nové sady pneumatik stále více zákazníků kontroluje datum výroby. Díky takzvanému číslu DOT je to poměrně snadné. Číslo se skládá z několika řad, jejichž poslední čtyři číslice označují týden a rok výroby pneumatiky. Posedlost některých zákazníků nejnovějšími pneumatikami však již nemá nic společného se zdravým rozumem. Myslí si, že nepoužité nové pneumatiky v obchodech jsou již „prošlé“ a v následující sezóně se jim vyhýbají,“ říká Rábek.

Proto se sami výrobci pneumatik snaží uvést věci na pravou míru. Potvrzují, že zdaleka není důvod kupovat pouze pneumatiky s aktuálním rokem výroby. Stárnou pomaleji, než si myslíme. Ale pouze za určitých podmínek.

„Náročná logistika a nepředvídatelné výkyvy sezónního trhu s pneumatikami znamenají, že zásoby na následující sezónu se vyrábějí rok dopředu. To dává prodejcům a výrobcům čas na distribuci a pohodlné skladování, což jim umožňuje rychle reagovat na požadavky zákazníků na rychlou obměnu sezónních výrobků. Systém je takto nastaven již dlouhou dobu, a proto mu koncerny přizpůsobují technologii výroby samotných pneumatik. Počítají s tím, že v prodejní síti jsou často pneumatiky staré dva nebo tři roky,“ dodává Radovan Rábek, majitel sítě pneuservisů.

Znamená to pro zákazníka problém v podobě měnících se vlastností stárnoucí, ale stále dostupné pneumatiky?

Při správném skladování musí vydržet nejméně 5 let

Směsi používané při výrobě dnešních pneumatik obsahují mimo jiné chemické stabilizátory, které postupným uvolňováním dlouhodobě chrání novou pneumatiku, tvrdí výrobci pneumatik. Je však nutné přísně dodržovat podmínky skladování, mezi které patří stálá teplota, sucho a skladování v prostorách bez přímého slunečního záření. Takto skladované dásně mohou vydržet až pět let, aniž by se změnily jejich původní vlastnosti. Renomované společnosti provádějí pravidelné interní srovnávací testy, při nichž testují takto uskladněné pneumatiky ve srovnání se zcela novými pneumatikami.

„Podle nich rychlost procesu stárnutí odstartuje montáž pneumatiky na disk a její první použití. Působení vnějších vlivů, jako je sluneční záření, sůl, ozón, vlhkost… v kombinaci s mechanickým zatížením. Odborníci shodně tvrdí, že kvalitní pneumatika vydrží na autě pět až šest let provozu (pokud s ní nejezdíte dříve). Poté je čas na výměnu bez ohledu na hloubku dezénu,“ říká Radovan Rábek.

Způsob skladování

Způsob skladování pneumatik má zásadní význam pro jejich životnost. Ať už před jejich prvním prodejem a nasazením na vůz, nebo dokonce během jejich sezónního skladování. Můžete je mít mimo ráfky, ale také je můžete mít přímo na disku.

„Pokud jsou na samostatné sezónní sadě ráfků, je to lepší. Nemusíte měnit před sezónou, korálek tolik netrpí. To neznamená, že by guma nevydržela změny, ale faktem je, že to jejímu stavu nepomáhá. Pokud jsou pneumatiky na ráfcích, zavěste je nejlépe na zeď. Pokud to však podmínky neumožňují, skladujte je naplocho na suchém místě v dobře větrané a nejlépe tmavé místnosti. Pokud nemáte pneumatiky na ráfcích, skladujte je ve svislé poloze a jednou za měsíc je otočte, aby se nedeformovaly na jednom místě,“ dodává Rábek.

Pro úplné pedanty

Praktickým nástrojem jsou také brašny na kola. Nejde o to, že by pneumatiky dělaly výrobci laskavost, ale dobře chrání pneumatiky před vnějšími vlivy (světlo, vlhkost atd.), udržují je v čistotě a obvykle obsahují malou kapsu na šrouby nebo matice (ty se hodí například v případě, že střídáte ocelová a litá kola s různými dosedacími plochami pro šrouby).

Zdroj: redakce