Automobil Mega Track předběhl svou dobu. Byl sice ošklivý, ale měl všechno

Přidat na Seznam.cz

Mega Track byl opravdu… mega. Ambiciózní projekt francouzského superauta byl založen na jednoduché myšlence: musel být nejlepší a musel jezdit všude. Je to o to překvapivější, že za vozem stojí společnost Aixam, jak píše server Hot Cars.

Aixam je francouzská společnost, která vyrábí malá auta, jež lze v některých zemích řídit bez řidičského průkazu. Šéfa značky Georgese Blaina však napadlo rozšířit nabídku mimo jiné o supersportovní vozy. A abyste na takový trh koncem 80. let vstoupili, museli jste udělat dojem.

Vraťme se do roku 1992. Mega ukazuje model Track, který rozhodně předběhl svou dobu. Terénní vozy jako Lamborghini Huracan Sterrato nebo Porsche 911 Dakar se k zákazníkům dostanou až na začátku roku 2023. Ale tohle auto přišlo začátkem 90. let a mělo všechno „mega“.

Standardní světlá výška modelu Track byla 203 mm, což je více než u průměrných dnešních SUV a díky pneumatickému systému se karoserie může zvednout až na 330 mm.

Na palubu se vešly čtyři osoby, a tak není divu, že musel měřit něco málo přes 5 metrů. Pneumatiky byly speciálně vyrobeny společností Michelin a měly rozměr 285/55 R20 vpředu a 325/50 R20 vzadu (ačkoli první testy probíhaly na pneumatikách z vozu Lamborghini LM002). Vozidlo vážilo 2200 kg, což bylo celkem působivé. Řekněme, že snížení hmotnosti nebylo prioritou, ale na druhou stranu, například Mercedes třídy G s motorem V12 (předchozí generace G65) váží 2500 kg.

Vůz Mega Track byl skutečně poháněn jednotkou V12 z Mercedesu třídy S. Šestilitrový motor dosahoval výkonu 394 koní při 5 200 ot/min a 570 newtonmetrů. Sprint na stovku trval 5,8 sekundy.

Bohužel kvůli nízkým prodejům je vůz opředen mnoha mýty. Teoreticky měl mít pohon všech kol, ale automatická převodovka (čtyřstupňová) a komplikovaný systém spolu nespolupracovaly.

Vůz byl komerčně neúspěšný, což by nemělo být překvapením, zvláště když uvážíme jeho cenu. Za ručně sestavený vůz z Aix-les-Bains se zadními světly z Audi B3 bylo požadováno přibližně 1,7 milionu franků, v přepočtu dnes cca 6,6 milionů Kč, což bylo více než za Ferrari Testarossa nebo Porsche 959.

Pravděpodobně bylo vyrobeno šest výtisků, z nichž dva jsou v sídle společnosti. Jeden z nich, šedý s rakouskými poznávacími značkami, byl spatřen v Monaku. Tento neúspěch firmu neodradil od experimentování, jak dokazuje nástupce modelu Track, model Monte Carlo.

Zdroj: redakce, hotcars.com