Jedna z hlavních příjezdových cest do Prahy se uzavírá: dopravní zácpy mohou trvat měsíce
Ani blížící se vánoční svátky a konec roku nepřinese na české silnice klid, který by si řidiči tolik zasloužili. Řada uzavírek a omezení komplikuje dopravu v okolí Prahy. Nejbolestivějším místem je most Šmejkalka na dálnici D1, tedy jedné z hlavních příjezdových cest do hlavního města. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci se tam každý den tvoří velké kolony, ve špičce si tam lidé v autech počkají klidně dvě hodiny. Problémy ale jsou i na dalších místech.
Ani těsně před koncem roku nemají řidiči pokoj od různých omezení a uzavírek na silnicích. Příjezd do Prahy komplikuje třeba výstavba jednoho z posledních úseků silnice I/12, která v celkové délce propojí Pražský okruh (D0) s Kolínem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) momentálně pracuje na části právě z pražských Běchovic do Úval, která dostane čtyřproudé uspořádání. Od listopadu 2025 je kvůli tomu uzavřená silnice III/10168 mezi Úvaly a Přišimasy. Znovu se má zprovoznit až v říjnu 2026.
V provozu je zatím 34,6 kilometrů silnice , úsek, na němž se teď pracuje, měří 12,6 kilometrů. V přípravě je dalších 29,5 kilometrů. Úsek, po němž se řidiči z Pražského okruhu dostanou do Úval, by se měl otevřít nejdříve v roce 2027.
Kolony na několik hodin
S největšími problémy se teď řidiči při cestě do Prahy setkají na 24. kilometru dálnice D1. Už druhým rokem tam pokračuje rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu přes Šmejkalku. Jeho základy pocházejí už ze 40. let minulého století, dokončen byl v roce 1971. Při modernizaci páteřní české dálnice, jež probíhala v letech 2013 až 2021, ho vynechali a jeho stav už byl havarijní.

Kvůli opravám se na místě denně tvoří kolony, a to nejenom ve směru na Prahu, ale i cestou z metropole do Brna. Provoz je tam sice veden v režimu dvou pruhů v obou směrech, jsou však natolik zúžené, že souběžnou jízdu prakticky znemožňují. Výrazné zlepšení má nastat na jaře 2026. „Problém je, že kamiony nyní v omezení jezdí přes oba pruhy, takže osobní auta nemohou využít levý jízdní pruh. Výrazně lepší situace nastane zřejmě až na jaře roku 2026, kdy se převede provoz na nový jízdní pás, který bude širší, a bude možné udělat pruhy širší, než jsou teď,“ řekl ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD denně řeší stížnosti řidičů, kteří i po dvouhodinovém čekání v koloně na mostě nevidí žádné dělníky. Mátl to vysvětluje tím, že nyní pracují především pod ním. „Práce často probíhají pod mostem, kde se udělalo zhruba 20 nových stojek, které nebyly z dálnice vůbec vidět. Dnes vybouráváme segment ve středním dělicím pásu, což je velmi nebezpečná práce, nacházíme se několik desítek metrů nad zemí. Práce se musí dělat velmi opatrně a nedají se dělat v nočních hodinách, protože by to bylo pro pracovníky velmi nebezpečné. Chodníček, který dnes mají mezi provozem a tou dírou dolů, je úzký a pohyb tam velmi nebezpečný,“ popsal.
Polovinu mostu už zdemolovali
Šmejkalka není ve skutečnosti jedním mostem, tvoří ji dva obloukové mosty vedle sebe. Původní oblouky ze 40. let při rekonstrukci dělníci zachovají. Diagnostický průzkum je vyhodnotil jako vyhovující pro další použití, projdou proto sanací. Naopak nosná konstrukce se zbourá a nahradí ji úplně nová. V prosinci už ŘSD zdemolovalo jednu polovinu mostu ve směru na Prahu. Veškerá doprava je tak svedená do pásu na Brno. Druhá půlka přijde na řadu v příštím roce. „Na jaře roku 2027 bude stavba kompletně dokončená,“ slibuje Mátl.

Omezení kvůli stavbě Pražského okruhu
Na podzim také začala stavba dalšího úseku Pražského okruhu od mimoúrovňového křížení již existující části D0 s dálnicí D1. Ten povede až do pražských Běchovic. I v souvislosti s tím se Pražané i všichni ostatní, kteří do Prahy přijíždějí, musejí připravit na výrazná omezení. „Počítejte se zvýšeným pohybem stavební techniky v dotčených oblastech. Buďte obzvláště opatrní v blízkosti stavenišť. Dodržujte dopravní značení a pokyny stavbyvedoucích. Při plánování cest plánujte dostatečně dopředu a zvažte aktuální dopravní informace, zejména připravované uzavírky a omezení,“ nabádá městská část Praha 22.
Zatím je v souvislosti se stavbou mimo provoz jen několik cyklostezek, další uzavírky ale mají přijít v příštím roce. Potrvají přinejmenším do roku 2027, kdy má být úsek dokončen.
Zdroje: zdopravy.cz, praha22.cz

Sledovat v Google Zprávách