Automechanik radí: Nezapomínejte měnit olej i v převodovce. Častá chyba je, že se to neřeší
Doplňujeme benzín a vodu do stěračů, ale jsou kapaliny, na které si ani nevzpomene, dokud není nějaký problém. Olej je jedním z nich. Důvody mohou být různé. Například se stává, že prodejce vozu inzeruje doživotní olej, což je ale marketingový tah, protože olej zkrátka stárne. Lze najít i názory, že u automatické převodovky to není nutnost, ale opak je pravdou. A dokonce jsou případy, kdy je nutné si výměnu oleje hlídat, protože auto zažívá pravidelný zápřah.
Důvod, proč je i v automatu nutné vyměnit olej, je jednoduchý. Olej se časem opotřebuje a ztrácí mazací vlastnosti. Proto na něm vznikají usazeniny a dochází i k další kontaminaci. To vše pak může vést k problémům s řazením, a nedej bože k poškození převodovky, což není levná záležitost. Termín doživotní olej, na který někteří prodejci lákají, se omezuje ve většině případů jen na servisní zásahy během záruky. Nehledejme v tom doživotní olej v autě.
Pozor na zápach a přechody stupňů
Samozřejmě, i u automatické převodovky záleží na jejím typu, protože podle toho s také odvozují limity pro výměnu oleje. Automatická předovka AT potřebuje výměnu zhruba každé 3 roky, což odpovídá najetým 60 000 – 100 000 km. CVT variátory jsou ještě citlivější. Tam se doporučuje výměna po maximálně 60 000 km. A konečně dvouspojkové DSG /DST převodovky ujedou také zhruba 60 000 km, ale u některých typů se lze ovšem dostat bezpečně až na 100 000 km. Je ovšem velmi důležité vnímat, kde se auto pohybuje. Je-li vystaveno hustému městskému provozu, kde se často brzdí tak se doba zkracuje klidně i o 30 %. Stejné to je, pokud vůz pravidelně tahá přívěs.

Samozřejmě se není nutné spoléhat jen na ujetou vzdálenost, ale fakt, že nastává problém s oleje, dokážete rozpoznat i sami. takovými signály jsou například řadící rány a cukání při řazení. Zjevnou indikací jsou i zpožděné nebo tvrdé přechody mezi jednotlivými stupni. Taktéž při vizuální kontrole je třeba zpozornět, když vidíte, že olej je příliš tmavý anebo páchne spáleninou. V takových případech je vždy dobré vyhledat servis a nechat si stav oleje zkontrolovat.
Z výměny oleje nemusíte mít větší obavy, protože jde o standardní technickou proceduru, kterou každý autoservis děla už automaticky bez většího vzruchu. Starý olej se vypouští a objem se naplní novým. Někdy taková výměna zahrnuje i instalování nových filtrů a těsnění. Také jsou k dispozici speciální stroje, které převodovku kompletně propláchnout, takže dojde k výměně oleje až z 95 % a ne jen části vany, jak tomu bývá normálně. Nicméně jsou i servisy, které se spokojují s rychlým vypuštěním. Lze na to narazit pod pojmem drain and fill. Jde o méně efektivní variantu.
Cena se liší podle šíře opravy
Důležité je i vybrat správný typ oleje a následně i jeho dostatečnou kvalitu. Každý výrobce totiž má různé specifikace, a proto je použití správného typu oleje naprosto zásadní a klíčové. V opačném případě může nesprávný olej působit problémy s řazením, a nejhůře poškodit celý převodovkový systém.

V Česku se cena výměny oleje obecně pohybuje v rozmezí od 3 500 Kč do 12 000 Kč, a to vždy v závislosti na typu převodovky a šíři servisu. Pokud jde o speciální výměnu zmíněným proplachem tak se může částka vyšplhat až 20 000 Kč. Navštěvujete-li autorizované servisy své značky, tak například i Mercedesu si účtují od 12 000 do 20 000 Kč, ale zase včetně originálního oleje, filtru a těsnění, což je značná výhoda. Obecně se cena vytváří na základě několika aspektů. Prvním je typ převodovky, následně jde i o množství a typ oleje a zda je třeba vyměnit filtry. U autorizovaných servisů je logické, že se používají originální díly, což může cenu vyhoupnou o trochu výš.
Zdroje: garaz.cz

Sledovat v Google Zprávách