Mistr světa Formule 1 řeší nečekaný problém. Příští sezonu může jeho tým patřit k nejslabším
V roce 2026 se uskuteční již sedmasedmdesátá sezóna motoristické soutěže Formule 1. Ročník 2026 je však speciální a přináší s sebou celou řadu změn. Od nového roku totiž například na okruzích odstartuje nově stáj značky Cadillac. Stejně tak však začíná platit hned celá řada nových pravidel, které pořádně zamíchají strategiemi jednotlivých týmů. I zkušeným stájím, jako je třeba Red Bull, tak letos může začít pořádně téct do bot.
Nová sezóna bude pro fanoušky Formule 1 velmi vzrušující. Mohou se totiž dočkat hned několika výrazných změn nejen v pravidlech. Nový rok s sebou totiž přinese jedno povýšení na samostatný tým a jednu úplně zbrusu novou stáj. Vedení soutěže chce výraznými změnami, jako je třeba větší povinná barevnost aut, přiblížit Formuli i novým divákům. Krokem vstříc velkému a dosud neobjevenému trhu je i právě představení nového týmu.

Představení Cadillacu
Tématem nové sezóny je zřejmě rozšiřování diváctva. Aby se soutěž přiblížila doposud neprozkoumanému severoamerickému trhu, v roce 2026 bude jednou ze startujících stájí tým legendární značky Cadillac. Poprvé od roku 2016 se tak do soutěže zapojí hned 11 týmů. Vozy Cadillacu na okruhy vyrazí s motory Ferrari. O záměru Cadillacu vstoupit do nejvyšší závodní soutěže mluvilo už od roku 2023. V příštím roce se zúčastní s konstruktérem motorů General Motors.
Za vstup do soutěže musela stáj zaplatit poplatek ve výši 450 milionů dolarů, tedy skoro 9 a půl miliardy korun. V prosinci 2024 řady týmu jako šéf doplnil bývalý generální ředitel týmu Marussia Graem Lowdon. Dále také specialista na motory u Renaultu Rob White, který se stal provozním ředitelem. Vstup Cadillacu Formule 1 oficiálně potvrdila v březnu roku 2025. Do vozů usednou zkušení piloti Sergio Pérez z Mexika a Valtteri Bottas z Finska. Toto oznámení přišlo v srpnu letošního roku.
Audi a nová pravidla
V sestavě týmů dojde v roce 2026 ještě k jedné zásadní změně. Do soutěže poprvé jako plnohodnotný tým vstoupí i německá automobilka Audi. Ta sice v roce 2024 převzala tým Sauber, jako samostatná stáj však poprvé odstartuje až v příštím roce. Těm nejprve sloužila jako dodavatel pohonných jednotek. V týmu získala Audi většinový podíl a rozhodla o jeho přejmenování k roku 2026. Nejedná se tak tedy o úplně nový tým, ale jen takzvaný re-branding.
Změny se však netýkají jen startujících týmů. Sezóna 2026 s sebou přináší i celou řadu nových anebo upravených pravidel. Všechny vozy budou muset například mít aspoň 55% povrchu pokrytého lakem nebo samolepkami. Vedení se tak snaží zvrátit trend posledních let, kdy se konstruktéři nepřidáváním laku a výzdob snažili snížit hmotnost. Šéfové se novým pravidlem snaží zvýšit rozeznatelnost jednotlivých vozů. Další novinkou je například změna startovních čísel jezdců. Ta nebyla doposud možná.

Další novinky
Jednou za dalších velkých novinek je změna typu motoru. Formule 1 musí jít s dobovými trendy automobilového průmyslu. Šestiválcový motor 1600cc, který se používal od roku 2014, nahradí nová generace hybridních motorů. Výkon je tak z poloviny tvořen spalovacím motorem a z poloviny zase silnou baterií. Změna čeká i užívané palivo, které by mělo nově být stoprocentně udržitelným. Změny se dotknou i váhy aut. Minimální hmotnost se snižuje o 30 kg na 768 kg. Cílem je dosáhnout vyšší rychlosti.
Zdroje: F1sport.auto.cz

Sledovat v Google Zprávách