Porovnali jsme spotřebu paliva při jízdě z kopce. Je úspornější vyřadit, nebo brzdit motorem?
Debaty o tom, zda při sjezdu z kopce nechávat zařazenou rychlost, nebo vyřadit na neutrál, jsou mezi řidiči stálicí. Zatímco starší generace nedala dopustit na vyřazování, řidiči moderních automobilů tím často pohrdají. Rozdíl ve spotřebě může být v některých situacích nulový, ale nevhodná technika jízdy může vést k nebezpečnému přehřátí brzd i zbytečnému plýtvání palivem.
Asi nikoho nepřekvapí, že moderní automobily se chovají jinak než vozy před třiceti lety. Odpověď na otázku, zda při jízdě z kopce vyřadit na neutrál, tak nezávisí jen na převodovce, ale především na principu fungování řídicí jednotky motoru (ECU), sklonu vozovky i typu pohonu.
Technický princip fungování motoru
Klíčem k pochopení moderní úsporné jízdy je systém odpojení přívodu paliva při brzdění motorem. Pokud sundáte nohu z plynu a necháte zařazený rychlostní stupeň, kinetická energie vozidla roztáčí motor přes převodovku. Řídicí jednotka v ten moment vyhodnotí, že motor nepotřebuje další palivo k udržení chodu a zcela uzavře vstřikovače – to znamená, že při brzdění motorem nedochází ke spotřebě žádného množství paliva.
Naopak při jízdě na neutrál musí motor běžet v takzvaném volnoběžném režimu, aby nezhasl. K tomu potřebuje přísun paliva, který se obvykle pohybuje mezi 0,7 až 1,5 litru za hodinu v závislosti na objemu motoru a zapnutých spotřebičích, jako je klimatizace.

Co je tedy nejlepší?
Odpověď na otázku vyvolávající dlouholeté spory v internetových diskuzích není ani zdaleka tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Záleží totiž na celé řadě dalších proměnných, z nichž nejvýraznější je typ trati.
Prudký kopec se zatáčkami
Pokud vás čeká jízda z prudkého kopce v kombinaci s mnoha zatáčkami, efektivnější je rozhodně nechat zařazenou rychlost. Aby nedocházelo k prudkému zrychlování, bylo by na volnoběh nutné neustále šlapat na brzdu, což může vést k přehřívání a opotřebování brzd.
Pozvolné kopce
Když vás na trati čeká pozvolný kopec dolů následovaný rovinkou nebo kopcem směrem nahoru, situace může být jiná. Při vyřazení na neutrál totiž můžete nabrat rychlost, kterou následně využijete pro „plachtění“ po rovince nebo vyjetí kopce. Pokud byste nechali zařazeno, motor by sám brzdil a pro následnou jízdu na rovince (případně do mírného kopce) by pak bylo nutné přidat plyn. Co se týče spotřeby, může tak být výhodnější nechat v této situaci opravdu vyřazeno. Pozor si však musíte dávat na to, abyste nepřekročili maximální povolenou rychlost.
Porovnání i s praktickou ukázkou spotřeby si můžete prohlédnout také ve videu z YouTube kanálu Engineering Explained, které si můžete pustit přímo z náhledu níže:
Co je bezpečnější?
I když vhodným vyřazováním můžete ušetřit pár decilitrů paliva, úspora není jediným aspektem, který by vás měl zajímat. V autě totiž jde v první řadě o bezpečnost. A pravdou je, že vyřazení na neutrál může zhoršovat vaši kontrolu nad vozidlem. Při zařazené rychlosti je totiž chod auta plynulejší, kola zpomalují rovnoměrněji než při manuálním brzdění, čímž se snižuje riziko smyku.
Zároveň při jízdě na neutrál nedokážete v případě potřeby včas zrychlit, což může být v některých situacích také žádoucí. Obzvlášť na namrzlé nebo kluzké vozovce tak není dobrý nápad vyřazovat a zpomalovat jen šlapáním na brzdu. Pokud tuto chybu děláte, určitě doporučujeme přečíst si také náš článek o tom, jak se chovat v případě, že na náledí dostanete smyk.
Rozdíly podle typu paliva a pohonu
Efektivita brzdění motorem se liší i podle toho, co máte pod kapotou. Vznětové motory (diesel) mají díky vyššímu kompresnímu poměru častěji silnější brzdný účinek než motory zážehové (benzín). Řidiči dieselů tak musí častěji podřazovat, aby udrželi motor v otáčkách, kdy systém brzdění motorem spolehlivě funguje.
Zcela jiná situace nastává u hybridních vozů a elektromobilů. Zde se při jízdě z kopce aktivuje rekuperace. Místo toho, aby se energie mařila třením v brzdách nebo odporem motoru, přeměňuje se pomocí elektromotoru (generátoru) zpět na elektřinu, která se ukládá do baterie. Podle některých zdrojů dokáží moderní hybridy tímto způsobem získat zpět i desítky procent energie, kterou následně využijí při akceleraci, což je pro úsporu mnohem zásadnější než prosté vyřazení na neutrál.
Odpověď tedy rozhodně není jednoduchá a záleží primárně na tom, jaký automobil máte, jak vypadá konkrétní terén, který vás čeká a zda je vozovka suchá a případná jízda na neutrál je bezpečná. Zatímco u starších automobilů mohlo vyřazení na neutrál dávat smysl častěji, s moderními vozy se nemusíte bát nechávat zařazeno.
Zdroje: Engineering Explained, AutoŽivě, YouTube

Sledovat v Google Zprávách