Tahle vychytávka zvedne výkon vašeho auta až o 20 % a stojí pár stovek
Ti z nás, kteří si rádi trochu přilepší pokud jde o výkon vozu, tak samozřejmě hledají, co se dá použít. Většina technologických nástrojů je externích, které můžou i vážně ohrozit následnou STK kontrolu. Ale existují různé vychytávky, které technika na STK nezajímají, a přesto dokážou značně zvýšit výkon vozu. V některých případech se bavíme až o 35% navýšení výkonu.
Budeme se bavit konkrétně o softwarové úpravě řídící jednotky, nebo jak tomu říkají zasvěcení chiptuningu, a můžete se setkat i termínem ECU tuning. Jde o proces, který optimalizuje parametry běhu motoru, což může opravdu reálně znamenat, že se výkon běžně zvyšuje až o 20 %. Jsou typy vozidel, které dosáhnout zvýšení až o 35 %. U dieselových motorů pak existuje reálná možnost, že se díky tomu sníží spotřeba paliva.
DIY je riskantnější, lepší je profesionální pomoc
V praxi vše funguje tak, že se z ECU vyčte originální software a nahraje se onen upravený, který parametry motoru upraví. Může jít o načasování vstřikování, tlak turba, palivovou směs a další hodnoty. Takto upravený se tedy nahraje zpět do řídící jednotky. Detailněji se pak jedná o to, že skrze diagnostiku se vyčte onen software přes OBD nebo rozhraní, přičemž je nutné zálohovat ten originální. Úprava, která změní výkon a úsporu, se pak nahrává zpět a je nutné ji dobře otestovat. Výsledkem pak může být rychlejší reakce motoru a vyšší výkon. Lze snížit spotřebu nebo jen zlepšit tah motoru.

Takovou úpravu si může udělat každý sám, pokud k tomu má vše, co je potřeba. Existují totiž tunery a softwarové platformy pro remap ECU. Nejedná se o ovšem o plug-ang-play, jako tomu je u telefonů. Takže lze si tuto úpravu udělat tzv. DIY s příslušnými nástroji, ale rozhodně není zaručený pozitivní a dobrý výsledek. K tomu je třeba zkušenosti, a navíc celý proces bývá poměrně obtížnou technikou.
Záruka vozu: Je dobré znát její podmínky
Problém navíc může nastat s tím, že výrobce auta takovou úpravu může zjistit při různých kontrolách, což ale automaticky znamená, že se ruší zárukou, která na vůz byla dána při koupi. Nejedná se totiž o oficiálně schválenou úpravu výrobce, takže autorizované servisy můžou reklamaci, která se týká motoru a řídící jednotky, odmítnout a neuznat. Lze si ovšem trochu hrát se slovy, protože správně by výrobce neměl odmítnou záruku, pokud daná úprava nemá přímou souvislost s opravovanou závadou. Ale není to pravidlem, proto je dobré znát podmínky každé záruky.

Jestliže už se pro tuto softwarovou úpravu rozhodnete, tak je třeba počítat s částkou od 3 000 do 9 000 Kč. Vyšší hranici najdete spíše u profesionálních firem. Pokud si vyberete profesionální tuning s měřením na válcové zkušebně a záruční službou, tak už musíte počítat s vyšší částkou a někdy i s desítkami tisíc korun. Levné tuningové boxy stojí třeba i pár stovek, ale jsou často nefunkční, anebo je jejich efekt naprosto minimální. Je tedy dobré si vše dopředu rozmyslet, protože stejně jako účinky, tak i následky můžou být veliké.
Zdroje: Garáž, Portál řidiče

Sledovat v Google Zprávách